Geplaatst door Personio

Personio Conversations helpt het mkb aan meer efficiëntie en een betere medewerkerservaring

Amsterdam, 4 oktober 2022Personio, Europa’s meest toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, lanceert Personio Conversations. Deze HR-helpdesk voor het mkb helpt HR-teams bij het toewijzen van prioriteiten en het beantwoorden van ad-hoc vragen van medewerkers. Zo wordt de medewerkerservaring verbeterd. Het bedrijf introduceerde ook Custom Workflows, waarmee gemakkelijk automatische maatwerkworkflows gecreëerd kunnen worden, om het aantal handmatige processen te verminderen. Dit zijn weer een nieuwe stappen in Personio’s streven om HR-teams in het Europese mkb te helpen bij het verbeteren van hun werkprocessen en bij het vergroten van de impact op hun bedrijf.

Video: Personio Conversations

Nu het erop lijkt dat we in heel Europa op een recessie afstevenen, worden efficiencyverbeteringen door middel van technologie steeds belangrijker voor HR-teams die al onder druk staan. Dit is dan ook top-of-mind bij Europese en Nederlandse HR-professionals. Uit de nieuwste HR-survey van Personio(1) blijkt dat de ruim helft van de HR-managers bij Nederlandse mkb-bedrijven van mening is dat ze worden afgeremd door inefficiënte HR-processen (51,4%). Tegelijkertijd noemen ze efficiëntere processen als het belangrijkste middel om bedrijven door moeilijke tijden te loodsen (37%).

Personio Conversations

HR-teams worden overspoeld met dagelijkse verzoeken van medewerkers, variërend van eenvoudige vragen als “Wat is het beleid op het gebied van ouderschapsverlof?” tot meer complexe vragen als “Hoe kan ik mijn medewerker ondersteunen bij een verhuizing?”. Daarbij zegt twee derde van de Nederlandse HR-managers dat het aantal kanalen waarin medewerkers HR-gerelateerde vragen stellen, sinds de coronapandemie is toegenomen. Ook zijn ze gemiddeld 3,4 uur per week kwijt aan het beantwoorden van vragen van medewerkers.

Conversations brengt alle vragen en verzoeken van medewerkers uit de verschillende communicatiekanalen bij elkaar. Een intuïtieve, chatbot-achtige interface is beschikbaar binnen veelgebruikte apps zoals Teams of Slack. Daarnaast is het makkelijk om bestaande groep-mailboxen aan te sluiten, zodat HR-teams op één plek alle vragen en verzoeken kunnen beheren, opvolgen en snel beantwoorden. Medewerkers profiteren van de mogelijkheid om snel vragen te stellen en antwoord te krijgen, zonder dat ze daarvoor van tool te hoeven wisselen. Deze lancering volgt op de overname van de employee experience-oplossing Back door Personio, eerder dit jaar, waarna deze technologie werd geïntegreerd in Personio’s alles-in-één oplossing en nu voor het eerst beschikbaar is in zes talen.

Hanno Renner, medeoprichter en CEO van Personio: “Europese mkb-ondernemingen staan voor economische uitdagingen, juist nu ze bezig zijn om de disruptie van de afgelopen jaren te boven te komen. Op het moment dat bedrijfscultuur net zo belangrijk is geworden als een goede HR-strategie, verhogen Conversations en Custom Workflows de efficiëntie. Het geeft HR-teams de tijd die ze nodig hebben om zich te concentreren op de echt belangrijke onderwerpen, door ze te helpen bij hun alledaagse taken. Met Conversations wordt het voor HR-teams makkelijker om vragen van medewerkers af te handelen, terwijl de medewerkers een veel betere ervaring hebben bij hun interacties met HR. Tegelijkertijd geeft Custom Workflows HR-teams meer controle, door ze in staat te stellen om de workflows te bouwen die ze nodig hebben om waardevolle tijd terug te winnen.”

Custom Workflows

Met Custom Workflows kunnen makkelijk geautomatiseerde maatwerkworkflows gecreëerd worden, zoals goedkeuringsprocessen voor promoties of voor ouderschapsverlof. Dit zorgt voor consistentie en bespaart tijd door het aantal handmatige taken te verminderen. Bedrijven kunnen workflows definiëren en vervolgtaken instellen met volledige flexibiliteit en zonder dat daarvoor programmeerwerk of IT-teams nodig zijn. Er zijn al bedrijven die deelnemen aan een ‘early access’ programma en geïnteresseerde klanten kunnen zich hiervoor aanmelden. Custom Workflows komt in 2023 beschikbaar.

Video: Personio Custom Workflows

Deze ontwikkelingen ondersteunen Personio’s strategische streven om de categorie People Workflow Automation (PWA) verder te ontwikkelen en uit te breiden. PWA helpt HR-teams in het mkb om efficiënter samen te werken in verschillende bedrijfsafdelingen en tools.

Deze aankondiging werd gedaan tijdens de start van HUG on Tour in Londen, Europa’s meest inspirerende HR-conferentie. Dit event vindt op 10 oktober plaats in Amsterdam en tevens in Berlijn en Madrid (6 oktober) en in München (14 oktober). Tickets voor HUG on Tour Amsterdam zijn hier te verkrijgen: https://hug.personio.com/ontour/amsterdam/.

Lees meer over Personio Conversations op www.personio.nl/conversations.

(1) Personio HR-survey, uitgevoerd door Censuswide onder ruim 3.500 HR-managers bij bedrijven met 10-2.000 werknemers in Duitsland, Finland, Ierland, Italië, Nederland, Spanje, het VK en Zweden (19 aug 2022 – 5 aug 2022).

Over Personio

Personio is het People Operating System voor kleine en middelgrote bedrijven met 10 tot 2.000 werknemers. Personio is gevestigd in Amsterdam, Berlijn, München, Barcelona, Madrid, Londen en Dublin en heeft als missie om HR-processen zo transparant en efficiënt mogelijk te maken, zodat HR zich kan focussen op de meest waardevolle activa in het bedrijf: de mensen. Dat doet Personio met alles-in-één HR-software, inclusief human resources, recruiting en payroll, waarmee HR verder kan gaan dan HR alleen. Dankzij People Workflow Automation-technologie helpt Personio meer dan 7.000 klanten in heel Europa vertragingen te voorkomen en kansen optimaal te benutten.

In juni 2022 ontving Personio additionele investering van $200 miljoen, via een tweede ronde van zijn Series E-financiering, waarmee de waardering van het bedrijf nu $8,5 miljard bedraagt. Kijk voor meer informatie op https://personio.nl/.