Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Picnic wil apps toegankelijker maken voor slechtzienden

Amsterdam, 14 juni 2017 – Mobiele telefoonapplicaties zijn nog lang niet altijd geschikt voor gebruikers met een visuele beperking en het is hoog tijd dat dit gaat veranderen, vindt online supermarkt Picnic. Om aandacht te vragen voor dit groeiende maatschappelijk probleem organiseert de websuper op 21 juni, tijdens de nationale actie van het Oogfonds Blind voor 1 Dag, een workshop voor app-ontwikkelaars.

Tijdens de bijeenkomst zullen de applicatiebouwers ideeën uitwisselen om zo hun applicaties beter geschikt te maken voor mensen met een visuele beperking. Uit onderzoek van Accessibility, een stichting die bedrijven en overheden helpt bij het toegankelijker maken van websites en apps, blijkt dat de toegankelijkheid van apps op telefoons en tablets nog altijd onder de maat is en dat er vaak geen rekening wordt gehouden met de specifieke wensen van blinden en slechtzienden.

Picnic kreeg hulp bij ontwikkeling app
Picnic verbeterde vorig jaar zelf zijn app: “We werden gebeld door een klant met een visuele beperking die graag bij Picnic wilde bestellen, maar er soms moeite mee had, omdat deze heel visueel is ingesteld. We hebben de klant uitgenodigd om samen met onze specialisten mee te denken over nieuwe functionaliteiten en dat heeft geresulteerd in een app die veel beter werkt voor blinden en slechtzienden”, aldus Lars Lockefeer, die bij Picnic de app ontwikkelt.

“Ons hele leven wordt inmiddels compleet beheerst door de mobiele telefoon en de applicaties daarop. Of het nu gaat om het bestellen van boodschappen of een taxi, het volgen van het nieuws of het regelen van de klimaatbeheersing in ons huis”, vervolgt Lockefeer. “Het is dan ook gek dat er bij de ontwikkeling van applicaties nog maar mondjesmaat rekening wordt gehouden met de groep blinden en slechtzienden. Om hier wat aan te doen vragen we applicatieontwikkelaars om op 21 juni naar Chateau Amsterdam te komen en mee te denken over oplossingen. Deelname is gratis en Picnic biedt na afloop een borrel aan. Deelnemers wordt in ruil gevraagd een donatie te doen aan research voor oogziekten.” Het volledige programma staat hier.

Over Picnic
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht