Industry Wire

Geplaatst door Picnic

Picnic wint Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie

Amsterdam, 14 november 2018 – Online supermarkt Picnic heeft de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018 gewonnen. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) reikte deze onderscheiding voor grensoverschrijdend bedrijfssucces dinsdagavond in Den Haag uit in het bijzijn van minister Wiebes van Economische Zaken en de Duitse ambassadeur Dirk Brengelmann. In het verleden wonnen onder meer SendCloud, Max Bögl en Greenwheels de prestigieuze prijs.

Begin oktober maakte de jury de drie finalisten bekend van de elfde editie van de prijs, waarna via een online stemming de winnaar werd gekozen. Picnic won van de andere finalisten, designbureau MMID en energiedienstverlener Venios. “Stuk voor stuk bedrijven die uitblinken door hun innovatiekracht en die een sterke economische impuls geven aan zowel Nederland als Duitsland,” aldus Günter Gülker, directeur van de DNHK.

Succes in Duitsland
“Deze prijs is een erkenning voor het werk dat het Duitse en het Nederlandse team hebben verricht om in beide landen succesvol te lanceren”, zei medeoprichter van Picnic Michiel Muller in zijn dankwoord. “We zijn blij met alle stemmen die we gekregen hebben van de jury en het publiek. Het is geweldig dat minister Wiebes en ambassadeur Brengelmann deze prijs veel aandacht geven.”

Na een succesvolle pilot van enkele maanden in de regio Düsseldorf, maakte Picnic in maart bekend te starten met de bezorging aan alle inwoners in het pilotgebied. Net als in Nederland breidt het bedrijf daarna stad voor stad verder uit. Vanwege het grote succes werd al na enkele maanden na de start in Kaarst, Neuss, Meerbusch en het Düsseldorfse stadsdeel Oberkassel besloten Mönchengladbach aan het bezorggebied toe te voegen. Voor het eind van het jaar volgt nóg een stad.

Volgens de jury wil Picnic de wereld van het winkelen veranderen en het marktaandeel van online aankopen aanzienlijk vergroten. “Dankzij de app zijn de lijnen met de consument kort en biedt Picnic een modern en duurzaam alternatief voor traditionele supermarkten.”

Over Picnic
Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht