Industry Wire

Geplaatst door Ambassadors

Piet Paris en Ambassadors maken animatie voor nieuwe parfum van Viktor & Rolf

Ter gelegenheid van de lancering van Bonbon Couture, de nieuwe eau de parfum van Viktor & Rolf, maakten mode-illustrator Piet Paris en creative production studio Ambassadors een – minstens zo – aanlokkelijke animatie. Paris en de makers van Ambassadors vertellen over de samenwerking.

Piet Paris (pseudoniem van Pieter ’t Hoen, 1962) was ooit docent van Viktor & Rolf op de kunstacademie en werkte eerder al enkele keren voor het Nederlandse mode- duo.

Zo maakte hij onder meer illustraties voor het eerste parfum van Viktor & Rolf, Flowerbomb (een van de populairste luxe damesgeuren ter wereld) en ontwierp hij meerdere catwalk designs voor ze.

Piet Paris werd getipt over Ambassadors door Christian Borstlap, die eerder met Ambassadors een animatie voor Louis Vuitton maakte en begin dit jaar de nieuwe huisstijl van de creative production studio ontwierp.

Samen met Vincent Lammers, Head of Design & Animation en regisseur bij Ambassadors, maakte Paris een animatie voor Bonbon Couture, die wereldwijd online wordt gedistribueerd en in winkels en luxe warenhuizen te zien zal zijn. Naast de animatie creëerde Ambassadors ook de muziek en het sound design.

Soepel

Wat maakt de animatie bijzonder? Paris: ‘Normaal werk ik in mijn eentje, maar nu met z’n tweeën. Dat was anders, maar vanaf het begin liep het eigenlijk heel goed, maakten we elkaars zinnen als het ware af. Dat scheelt alles hoor.
‘Na de eerste gesprekken met Vincent heb ik 24 illustraties gemaakt als storyboard. Daar is inhoudelijk niet meer aan gesleuteld. Dat zegt ook genoeg.

Over de animatie zelf zegt Paris: ‘Mijn figuren zijn meestal vanaf de zijkant, en profiel, getekend. Daardoor ontstond direct het idee om het figuur van het papier “af” te laten lopen. Normaalgesproken is het perspectief van een illustratie diepte, zoekend. Nu was het perspectief horizontaal, verhalend. Dat werkte heel soepel.

‘Verder had de klant (L’Oréal) een aantal voorwaarden, zoals het kleurgebruik, props (zoals een schaar en speldenkussen) en natuurlijk het flesje. Maar dat zijn allemaal iconische fashion beelden, dus dat vormde creatief gezien geen belemmering.’

Wat is de kracht van het verhaal? Paris: ‘Er gebeurt iets in de animatie: de hoofdpersoon transformeert. Ze krijgt een nieuwe jurk en eindigt op de catwalk; op een of andere manier blijft de catwalk – net als een voetbalstadion bij kunstlicht bijvoorbeeld – enorm tot de verbeelding spreken.’

Dan komt Paris nog even terug op de samenwerking met Ambassadors: ‘Nogmaals, ik heb vanaf het allereerste begin het gevoel gehad dat ik werd begrepen bij Ambassadors. Dat gebeurt niet altijd in het geval van artistieke types als ik (lacht). Ze stellen zich dienstbaar op, maar zijn natuurlijk tegelijk ook makers. Daardoor voelde iedere vergadering als bijpraten in plaats van zoeken naar iets “creatiefs”; dat was er namelijk de hele tijd al.

‘Ze zaten alleen pokken-ver weg, maar ik heb begrepen dat ze binnenkort ook een vestiging gaan openen op één van de grachten. Dus dat is voortaan ook opgelost.’

Vincent Lammers lacht: ‘Tja, wat moet ik hier nog aan toevoegen?’

Lieflijk

Joep Meijburg, Composer & Sound Designer bij Ambassadors:
‘De briefing van Piet bestond uit een muziek van Justin Timberlake in combinatie met een muziekdoos. Vincent en ik vonden het een grappige briefing, maar ik dacht wel: oké, hoe gaan we dat bij elkaar brengen?

‘Ik heb eerst een stuk gemaakt in de stijl van een muziekdoosje en dat als uitgangspunt genomen. Die geluiden ben ik steeds verder gaan vervreemden en heb het naar sound design getrokken om het vager te maken.

‘Vrij snel ontstond het idee om het begin en het eind lieflijk te maken. Het middenstuk is een samensmelting van muziek en sound design geworden. De “beat” in het sound design geeft de muziek wat meer ballen. Het eindigt klein, met het packshot heel mooi op de laatste “pling”.

‘Het was een supercool project om aan te werken. Het is heel leuk als je zoveel creatieve vrijheid krijgt. Dat maakt het eigenlijk alleen maar spannender.’

www.victor-rolf.com/fragrance
www.pietparis.com
www.ambassadors.studio

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht