Pinterest populairste zoekterm in Nederland van alle wereldwijde beursintroducties

Amsterdam, 23 juli 2019, Bij de aankondiging van een beursintroductie kan er gerekend worden op veel publiciteit rondom het desbetreffende bedrijf. Van alle wereldwijde beursintroducties in de periode januari 2016 t/m mei 2019 werd Pinterest verreweg het meest gegoogeld onder Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van marketingplatform SEMrush. In deze periode werd het social media platform Pinterest gemiddeld maar liefst 653.512 keer per maand gezocht.
SEMrush deed dit onderzoek door de diverse internationale beursgangen te inventariseren en Google zoekopdrachten naar deze bedrijven te vergelijken op basis van zoekvolume in die zelfde periode. Dit deed het platform zowel met Nederlandse Google data als internationale Google data. De resultaten zien er als volgt uit:
Gemiddeld zoekvolume per maand Nederland
Internetverkeer
Vervolgens is gekeken naar het internetverkeer naar de diverse websites van deze bedrijven. Zo heeft SEMrush gekeken naar het internetverkeer naar de websites van de bedrijven vanaf januari 2019. Ook hier weet Pinterest het meeste publiek te trekken. De website van Pinterest werd in de periode januari t/m mei 2019 maar liefst 9,1 miljoen keer per maand bezocht.
Een opvallende naam in dit rijtje is nieuwkomer Beyond Meat, die in mei 2019 naar de beurs ging. Dit wordt naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt door de enorme toename in de interesse voor vleesvervangers.
Gemiddeld zoekvolume per maand global
Twitter sentiment
Opvallend is dat Uber, waarvan de beursgang door experts als ‘dramatisch’ werd bestempeld, een opvallend positief sentiment kent op Twitter van mei tot en met juni 2019. Slecht 3,7% van de tweets met #uber wereldwijd heeft een negatieve lading. Uber heeft zelfs van alle bedrijven in absolute aantallen de meeste tweets met een positief sentiment ontvangen. Hetzelfde geldt voor Airbnb dat in veel steden wereldwijd kritiek krijgt. Critici stellen dat Airbnb leidt tot stijgende huizenprijzen en massatoerisme. Op Twitter echter, is de hoeveelheid kritiek bescheiden te noemen.
Ondanks dat heel corporate Nederland schijnbaar aan het slacken is geslagen, blijven Pinterest, Airbnb en Uber verreweg de populairste zoektermen ter wereld rondom beursintroducties.
Over SEMrush
SEMrush is een online visibility management en content marketing SaaS platform dat ervoor zorgt dat bedrijven meetbare resultaten halen uit online marketing. Het wordt wereldwijd gebruikt door ruim 3 miljoen marketing professionals en biedt inzichten en oplossingen aan bedrijven zodat ze online campagnes kunnen bouwen, managen en meten binnen elk denkbaar marketingkanaal. SEMrush heeft 30 tools voor search, content, social media en marktonderzoek, alsmede data uit meer dan 140 landen en naadloze integratie met Google en task management platformen. SEMrush is er voor elk bedrijf dat de online marketing serieus neemt.
SEMrush is levert haar diensten oa aan eBay, Disney, HP en Booking.com. In 2018 won SEMrush een Dutch Search Award. Verder heeft het bedrijf de afgelopen 2 jaar de volgende awards gewonnen:
SEMrush is The Best SEO Suite in the US in 2018
SEMrush is the Best SEO Suite in Germany in 2018
SEMrush is the best SEO Suite and best Search Software in MENA Search Awards in 2018
SEMrush is The Best SEO Suite in UK Search Awards 2017
SEMrush is The Best SEO Suite in the US in 2017
SEMrush is the best SEO software suite in Europe in 2017
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.