Geplaatst door VriendenLoterij

Podcast ‘Topstukken’ wint Bronze Spin Award bij Dutch Creativity Awards

De VriendenLoterij nam deze week een Bronze Spin Award in de categorie ‘podcasting’ in ontvangst tijdens de uitreiking van de Dutch Creativity Awards. In de podcast vraagt Albert Verlinde experts van culturele instellingen naar bijzondere verhalen over objecten of het gebouw waarin ze gevestigd zijn. De podcast is ontwikkeld door de VriendenLoterij in samenwerking met audiobureau Airborne en Earforce. Inmiddels staan er twee seizoenen van de podcast live. Het derde seizoen volgt vanaf 26 oktober 2021.

Geert Friebel, hoofd Marketing VriendenLoterij: “De VriendenLoterij steunt culturele organisaties die werken aan cultuur en behoud van cultureel erfgoed in Nederland. Dit doet de loterij vanuit de overtuiging dat cultuur kwetsbaar is en bescherming verdient. Cultuur verbindt, inspireert en verrijkt. Samen zorgen wij ervoor dat iedereen kan genieten van deze unieke podcast. Zo maken wij cultuur nog toegankelijker voor een breed publiek.”

Albert Verlinde, ambassadeur van de VriendenLoterij en host van Topstukken: “Als groot cultuurliefhebber vind ik het fantastisch dat we via deze podcast iedereen in Nederland kunnen inspireren met de prachtige cultuur die ons land rijk is. En natuurlijk hopen we dat iedereen deze cultuur ook weer live komt beleven!”

Oordeel van de Jury
“Topstukken laat ons zien hoe je je boodschap, medium en momentum goed op elkaar afstemt met een origineel en inspirerend idee als basis. Topstukken valt op door de prachtige uitvoering en creativiteit die past bij het merk en tegelijkertijd een breed publiek aanspreekt met een hart voor kunst. Het is geweldig om te zien hoe topstukken cultuur toegankelijk maakt voor een breder publiek. Topstukken heeft grote potentie en biedt veel mogelijkheden om verder uit te breiden. Niet alleen met een nieuwe reeks interessante podcasts.”

Over de VriendenLoterij
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Deelnemers spelen bij de VriendenLoterij mee voor wat hen raakt. Zij maken elke maand kans op meer dan tweehonderdduizend prijzen en dragen met een deel van hun lotprijs bij aan behoud van cultureel erfgoed en het welzijn van mensen. En dat kan kunst zijn, onze geschiedenis en rijke cultuur, of verbondenheid met en zorg voor elkaar, via clubs en verenigingen.

Bovendien kunnen deelnemers met hun VriendenLoterij VIP-KAART zelf bewonderen wat zij mede mogelijk maken. De kaart geeft gratis toegang tot meer dan 125 musea en tot 50% korting op talloze avondjes uit, van bioscoop en dans tot musical en opera. In 2021 werd de BankGiro Loterij met de VriendenLoterij samengevoegd, wat ervoor zorgde dat de nieuwe VriendenLoterij over 2020 bijna € 125 miljoen aan goede doelen kon schenken. Dankzij de deelnemers schonk de VriendenLoterij al ruim € 1,6 miljard aan goede doelen.

De VriendenLoterij is met de Nationale Postcode Loterij onderdeel van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen. Deze loterijen zijn als Nederlandse traditie opgenomen op de lijst Inventaris Immaterieel Erfgoed (UNESCO). Het format van de Postcode Loterij is ook actief in Groot-Brittannië, Zweden, Duitsland en Noorwegen. De Goede Doelen Loterijen zijn samen met de loterijen in deze landen de op twee na grootste private geldgever aan goede doelen ter wereld. www.vriendenloterij.nl