Industry Wire

Geplaatst door HvA

Presentatie master Digital Design op Dutch Digital Day

De Dutch Digital Day – het event voor en door digitale, creatieve ontwerpers – was vrijdag 16 september hét moment om de nieuwe master Digital Design van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) aan het grote publiek te presenteren. Jeroen van Erp, Ruurd Priester en Ben Schouten, belangrijke spelers bij de ontwikkeling van de master, werden door Bert Hagendoorn (consultant voor creative agencies) geïnterviewd over de stand van zaken rond het programma.

Van Erp (hoogleraar Concept Design, TU Delft), Priester (research fellow, HvA) en Schouten (Lector Play and Civic Media, HvA) vertellen dat de master het laatste stadium van de accreditatieprocedure heeft bereikt. Op 14 oktober zal een panel van deskundigen van het Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) de Hogeschool van Amsterdam bezoeken voor de definitieve beoordeling van het programma. De planning is dat de master Digital Design in september 2017 van start gaat.

Internationale master

De masteropleiding Digital Design heeft een internationaal georiënteerd curriculum met vakken die gericht zijn op het ontwikkelen van design competenties op masterniveau zoals framing, concepting en creating. De ambitie is dat talentvolle digital designers uit de hele wereld zich laten ontwikkelen tot spelers van wereldformaat.

Er zijn nu al zo’n 500 geïnteresseerden uit binnen- en buitenland, wat bevestigt dat er een sterke behoefte is aan een internationale masteropleiding op het gebied van digital design. Alleen de beste kandidaten kunnen na een uitgebreide selectie op basis van portfolio, pitch en assessments, deelnemen aan de master. In totaal is er plek voor slechts 25 studenten.

Partners

Voor de ontwikkeling van de master werkt de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie van de HvA samen met negen toonaangevende digitale bureaus: Momkai, Woedend!, Achtung!, MediaMonks, Fabrique, Mirabeau, DDB Tribal, FHV BBDO en Tam Tam. De samenwerking met deze bureaus zorgt ervoor dat het programma aansluit bij en antwoord kan geven op actuele vraagstukken uit de praktijk.

MediaLAB Amsterdam

Naast de master presenteerden Gijs Gootjes en Marco van Hout van het MediaLAB Amsterdam het project Design Across Cultures: een platform dat steden, labs en multiculturele, multidisciplinaire designteams van over de hele wereld verbindt. Ook vertelden zij over de Design Method Toolkit, een overzicht van 62 bestaande onderzoeks- en designmethoden. Gootjes en Van Hout riepen alle designers op om design- en onderzoeksmethoden aan ‘het vocabulaire’ toe te voegen.

MediaLAB Amsterdam is verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam en onderdeel van talent-, kennis-, en businessnetwerk Amsterdam Creative Industries Network, dat tevens partner was van de Dutch Digital Day.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht