Industry Wire

Geplaatst door WebshopinChina

Preview Single’s Day in China: zijn Nederlandse bedrijven er klaar voor?

Morgen is het Single’s Day in China. Het grootste online shopping festival ter wereld en de dag waarop het Chinese internet ontploft. Steeds meer Chinese consumenten zijn geïnteresseerd in Westerse producten, en het aantal cross-border aankopen tijdens Single’s Day neemt ieder jaar toe. Hoe kunnen Nederlandse merken hier een graantje van meepikken? 

Vaak denkt men dat Chinese consumenten alleen geïnteresseerd zijn in babymelkpoeder uit Nederland. Maar inmiddels richt de alsmaar groeiende Chinese middenklasse haar pijlen op diverse andere productcategorieën. Veel Nederlandse merken spelen daar nog niet genoeg op in. ‘En dat is een gemiste kans’ volgens Daphne Tuijn van WebshopinChina. Met haar bureau begeleidt ze sinds enkele jaren Nederlandse merken met de online verkoop van hun producten in China. ‘Onze clientèle is enorm divers: van oordopjes tot vitaminepillen en van mode tot sportvoeding. We werken zelfs samen met een kunsthandelaar die Oud-Hollandse schilderijen verkoopt via een Chinees platform.’

Ook tijdens Single’s Day zijn er een aantal productcategorieën populair als het gaat om overseas aankopen, waaronder: mode, cosmetica, persoonlijke verzorging, huishoudelijke apparaten en food & beverages. Tuijn spoort Nederlandse merken in deze categorieën dan ook aan om China eens een serieuze kans te geven. Bedrijven die de “Chinese droom” achterna willen gaan moeten echter wel rekening houden met een aantal zaken. ’In China werkt het nu eenmaal anders dan in het thuisland,’ aldus Tuijn. Nieuwkomers op de Chinese markt geeft ze graag een aantal tips mee:

1.       Doe je huiswerk. Investeer voorafgaand aan de stap naar China in marktonderzoek zodat je beter kunt bepalen wie je doelgroep is en met welk productaanbod je het beste kunt starten.

2.       Denk goed na over je prijsstrategie. Chinezen zijn gevoelig voor hoge kortingen en tijdens Single’s Day kunnen prijzen tot wel 50% of meer zakken, maar dit is zeker geen lange termijn strategie. Chinese consumenten zijn juist vaak op zoek naar kwalitatief hoge producten en zijn bereid daar een goede prijs voor te betalen.

3.       Heb een lange adem en investeer in marketing. Tuijn adviseert haar klanten om minimaal een jaar uit te trekken om break-even te draaien. ‘Chinezen zijn van nature wantrouwig en het kost nou eenmaal veel tijd en inspanning om hun harten te veroveren.’

WebshopinChina, met vestigingen in zowel Amsterdam als China, kan hierbij ondersteuning leveren. Tuijn: ‘Daarmee hopen we Nederlandse ondernemers net dat steuntje in de rug te geven om ze de Chinese e-commerce markt op te helpen.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht