Industry Wire

Geplaatst door Relatiegeschenken XL

De rol van relatiegeschenken in een ideale marketingmix

Het samenstellen van een optimale marketingmix vormt vaak een uitdaging. Als bedrijf wil je langdurige relaties opbouwen, maar je wilt ook je merkbekendheid vergroten en opvallen bij je doelgroep. Marketing is tegenwoordig heel gevarieerd, vooral omdat er zo veel verschillende doelen bestaan. Contentmarketing, social media en online campagnes zijn belangrijk. Toch spelen offline middelen ook nog steeds een belangrijke rol. Relatiegeschenken zijn hier een mooi voorbeeld van.

Relatiegeschenken als marketingtool

Een relatiegeschenk kun je juist in deze tijd prima inzetten als extra marketingtool. Persoonlijke geschenken versterken op de eerste plaats de band met zowel medewerkers als klanten. Daarnaast versterken ze ook de zichtbaarheid van je merk. Denk bijvoorbeeld aan sporttassen bedrukken, drinkflessen of notitieboeken. Dit soort relatiegeschenken zijn praktisch en worden vaak langdurig gebruikt. Het geschenk werkt als een subtiele vorm van marketing elke keer wanneer het wordt gebruikt en het logo zichtbaar is.

De relatiegeschenken bewust kiezen

Het is zeker niet zo dat elk relatiegeschenk bijdraagt aan het versterken van de zichtbaarheid van je merk. Hiervoor is het wel belangrijk dat het relatiegeschenk relevant is. De standaard sleutelhangers en USB-sticks zijn eigenlijk wel passé. Werk samen met een ervaren bedrijf met een groot aanbod aan relatiegeschenken, zoals RelatiegeschenkenXL, zodat je de keuze uit een breed assortiment hebt. Je kunt dan altijd items kiezen die bij diverse marketingdoeleinden aansluiten. Kies voor producten die bij je doelgroep en je merkidentiteit passen. Op deze manier wordt een relatiegeschenk meer dan enkel een aardigheidje. Je kunt het dan echt zien als een effectief verlengstuk van je marketingstrategie.

Tastbare geschenken werken beter dan digitale uitingen

Het Promotional Products Association International (PPAI), de British Promotional Merchandise Association en het Nederlandse Platform Promotionele Producten (PPP) deden allemaal onderzoek naar effecten van tastbare geschenken en digitale marketing. Diverse onderzoeken toonden aan dat de tastbare geschenken beter blijven hangen bij ontvangers dan digitale uitingen. Dit betekent dat de juiste keuze in relatiegeschenken bijdraagt aan een sterkere merkbeleving. Het zorgt voor een hogere klantloyaliteit en precies dit maakt de relatiegeschenken zo sterk op het gebied van marketing. Belangrijk om te weten is ook dat duurzame relatiegeschenken ook steeds hoger gewaardeerd worden. Ze dragen bij aan het groene imago van je bedrijf. Onderzoeken tonen aan dat steeds meer mensen bewust zaken doen met bedrijven die zo duurzaam mogelijk werken.

Online en offline combineren in je marketingmix

Bedrijven zijn in deze tijd vooral gefocust op online marketing. Toch is het juist nu ook heel belangrijk om aandacht te besteden aan offline mogelijkheden. Een optimale marketingmix zorgt voor een goede balans tussen online en offline middelen. Zet relatiegeschenken slim in om je band met klanten te versterken en je merk meer tastbaar te maken. Zo hebben je online marketingcampagnes ook meer impact en blijft jouw merk bovenaan staan bij de juiste doelgroep.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht