Pricewise: AFM bevestigt toegevoegde waarde van vergelijkingswebsite

Vergelijkingswebsites zoals Pricewise bieden een toegevoegde waarde voor de consument en kunnen helpen bij het vinden van een passend financieel product. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van eigen onderzoek. Pricewise-directeur Hans de Kok is blij met de uitkomsten van het onderzoek. “De belangrijke rol van vergelijkingswebsites wordt met dit onderzoek bevestigd: een duidelijk overzicht krijgen van het beste financiële product, toegespitst op de persoonlijke situatie van de klant.”

Kaf van het koren

De AFM concludeert dat er ook veel ‘advertentiesites’ zijn die de consument misleiden. De Kok: “Die websites hebben niet het belang van de klant voor ogen. De AFM geeft de consument tips om de betrouwbare websites te herkennen. Bijvoorbeeld: het is belangrijk dat je als klant je persoonlijke gegevens kan invullen die nodig zijn om een goede vergelijking te kunnen maken op basis van jouw individuele situatie. Zo scheid je het kaf van het koren.” Meer tips staan op de website van de AFM.

Websites die een persoonlijke vergelijking voor de consument maken, moeten een vergunning hebben van de AFM. Naast Pricewise deed de AFM intensief onderzoek bij collega-websites Independer, Zorgkiezer, HoyHoy en de Consumentenbond. Bij deze vijf grootste vergelijkingswebsites is de dienstverlening volgens de AFM op orde.

Geen top drie

De Kok: „Wij delen de belangrijkste aanbevelingen van de AFM. Pricewise heeft vanaf dag één de klant op de eerste plaats gezet. We geven de klant een zeer compleet overzicht van de markt. Zo kan je bij ons ook producten vergelijken die niet via onze website zijn af te sluiten. Daarnaast krijg je bij ons geen ‘betaalde’ top drie resultaten, maar een uitgebreide lijst van resultaten die bij jouw wensen passen. De vergoedingen van de verzekeraars beïnvloeden niet onze uitkomsten.” De Kok is blij dat de AFM zich positief heeft uitgelaten over de manier waarop Pricewise de markt vergelijkt: zowel op basis van prijs als ook op basis van de kwaliteit.

Kanttekening

De Kok plaatst één kanttekening bij een specifiek advies van de AFM. De AFM vindt het onwenselijk om eenmalige of tijdelijke introductie-kortingen in de premie te verrekenen. De AFM zegt hierover dat de consumenten na het verlopen van de korting onverwachts worden geconfronteerd met een hogere premie. De Kok: „Korting is marktwerking. Wij zijn van mening dat wij goed uitleggen aan de consument hoe die premie is opgebouwd. Wanneer wij in het resultaat van de vergelijking bijvoorbeeld een eenmalige korting berekenen, dan wijzen wij de klant er nadrukkelijk op dat dit een eenmalige korting is en hoe die verrekend wordt. We vermelden ook de hoogte van de daadwerkelijke premie.”

Pricewise

De vergelijkingswebsite Pricewise is deze week begonnen met een nieuwe campagne onder een nieuwe naam (voorheen heette het bedrijf Prizewize). Met de campagne ‘Be wise, check your price’ roept de vergelijkingswebsite consumenten op om zich in elk geval te gaan oriënteren. De Kok: “Met een knipoog zeggen we tegen de consument: Je ligt misschien al heel lang te slapen bij je huidige verzekeraar of energieleverancier. Word wakker. Controleer of je niet teveel betaalt. En als dat zo is, stap dan over.”