Industry Wire

Geplaatst door iProspect

PvdA-zoekopdrachten verdubbelen na premiersdebat

PvdA-voorman Diederik Samsom deed goede zaken tijdens het RTL-premiersdebat afgelopen zondagavond: 51,8 procent van de mensen die via de Thuistribune hebben gestemd, bekroonden hem tot debatwinnaar. Het aantal Google-zoekopdrachten naar zijn partij is op de debatdag verdubbeld, blijkt uit een analyse van digitaal marketingbureau iProspect (www.iprospect.nl).

Het premiersdebat van afgelopen zondag lijkt niet alleen invloed te hebben op de peilingen maar ook op het zoekgedrag in Google. Het aantal zoekopdrachten naar de PvdA verdubbelde op de debatdag (26 augustus). Ook bij SP en VVD is er op zondag een piek te zien in het zoekvolume, een trend die zich op maandag alleen bij de partij van de winnende lijsttrekker voortzet.

SP, vertegenwoordigd door de verliezer van het debat (Roemer behaalde slechts 5,7 procent van de stemmen), vertoont de dag na het debat de grootste daling in het aantal zoekopdrachten. Opvallend is de stabiele lijn van de PVV: de verbale krachtmeting van zondagavond heeft geen effect op het zoekgedrag naar deze politieke partij.

Samsom lastige naam
#rtldebat, #premiersdebat, #watkiestNL: de politieke hashtags vlogen zondagavond over Twitter. Ook topic #Samson deed het opvallend goed. Google onderstreept dit fenomeen: ruim een kwart van de mensen die naar de PvdA-lijsttrekker zoekt, typt Diederik Samson in plaats van Samsom. Als reactie op deze veelgemaakte fout toont Google bij zoeken op ‘Diederik Samson’ direct de resultaten voor de juiste schrijfwijze. Bij veelvoorkomende incorrecte zoektermen geeft Google vaker een suggestie, zo weet iProspect uit haar ervaringen in zoekmachine optimalisatie.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht