Geplaatst door Thinkwise

QSM: Thinkwise scoort hoog op productiviteit, beheersbaarheid en kwaliteit van IT-projecten

Apeldoorn, 24 mei 2017 – Thinkwise, de maker van een nieuwe generatie bedrijfssoftware, is onder de loep genomen door QSM, een internationale, onafhankelijke autoriteit op het gebied van kwantitatief software-management. Acht grote ERP-softwareprojecten van Thinkwise werden beoordeeld op productiviteit, beheersbaarheid en kwaliteit. Op al deze punten scoort het bedrijf ver boven het marktgemiddelde.
Thinkwise ontwikkelt software voor met name grotere mkb-organisaties in onder meer de retail, maakindustrie, logistiek en offshore, reisbranche en financiële sector. Met het ontwikkelplatform worden virtuele blauwdrukken gemaakt van de specifieke bedrijfsprocessen van een bedrijf. Op basis daarvan kan vervolgens in hoog tempo flexibel aanpasbare bedrijfssoftware gerealiseerd worden. Deze low-code development methode is uiterst effectief, zo blijkt uit het QSM-rapport. De autoriteit analyseerde acht representatieve software-ontwikkelprojecten die met Thinkwise zijn gerealiseerd.
Onderzoeksresultaten
Hoe effectief softwareontwikkeling met Thinkwise precies is, blijkt uit de volgende conclusies van QSM.
  • De productiviteit wordt uitgedrukt in uren per functiepunt (fp)*. Thinkwise scoort hierop hoger dan het marktgemiddelde. Het aantal uren dat nodig was om de projecten te realiseren, ligt bijna 80 procent lager dan het marktgemiddelde.
  • De procesproductiviteit, uitgedrukt in de QSM-productiviteitsindex, ligt boven het marktgemiddelde. Thinkwise behoort hierdoor tot de beste 35 procent van de QSM-industriedatabase. Het succesvolste project behoort zelfs tot de beste 7 procent.
  • De teams bij de projecten van Thinkwise zijn 85 procent kleiner dan marktgemiddeld. Dit resulteert in effectievere communicatie, wat de algemene productiviteit ten goede komt.
  • De kwaliteit van de opgeleverde projecten ligt ver boven het marktgemiddelde.
Deze onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op een vergelijking met 12.000 andere softwareprojecten.
Projecteigenschappen
De acht door QSM geanalyseerde centrale ERP-projecten variëren in omvang van 4.604 tot 22.563 functiepunten (fp), en de teamgrootte van 0,7 tot 3,8 fte. Alle projecten werden binnen 20 maanden opgeleverd, variërend van 6,7 tot 19,2 maanden, met een totale inspanning van 851 tot 12.594 uur.
Bert de Vries, Senior Consultant bij QSM: “Opvallend bij de projecten van Thinkwise is dat de omvang bijzonder groot is. Met behulp van hun platform, de Thinkwise Suite, ontwikkelt het bedrijf systemen met zeer veel functionaliteit. Bijzonder is ook de geringe inspanning in manuren die zij daarvoor nodig hebben. Daardoor kunnen zij de kosten laag houden en hoge toegevoegde waarde leveren. Door de interactieve manier van ontwikkelen staat de klant zelf aan het roer; de klant vindt samen met Thinkwise de optimale oplossing, waarbij de klant het tempo bepaalt.”
Robert van der Linden, medeoprichter en directeur van Thinkwise: “We zijn verheugd om zo goed te scoren op de benchmark van QSM. Dit zegt niet alleen iets over de kwaliteit van onze diensten, maar het is ook een bewijs dat ons concept werkt. We bieden een unieke methode die qua ontwikkelsnelheid, efficiëntie en flexibiliteit veel beter scoort dan zowel pakketsoftware als maatwerk. Thinkwise rekent voor altijd af met traditionele IT-problemen zoals complexiteit, veroudering van de technologie en functionele gaps.”
Het volledige QSM-rapport is hier te downloaden.
*Onderzoeksmethode QSM
Om de omvang van IT-projecten snel en betrouwbaar vast te stellen past QSM de functiepuntenanalyse (FPA) toe. Een methode om de functionele grote te bepalen. Deze methode leidt tot een bepaling van de maat van een softwaresysteem in functiepunten (fp). Hiermee kunnen ook softwaresystemen met elkaar worden vergeleken. QSM heeft de omvang van de Thinkwise projecten in functiepunten bepaald, alsmede de productiviteitsindex van de projecten berekend op basis van de omvang, inspanning (bestede uren), doorlooptijd, teamgrootte van de bouw- en testfase en de kwaliteit van de software. Deze index is een objectieve maat voor de procesproductiviteit van softwareprojecten, waardoor dit leidt tot een bredere beoordeling van de productiviteit van de Thinkwise projecten. Vervolgens zijn de resultaten van Thinkwise met de marktgemiddelden uit de QSM-industriedatabase vergeleken om een marktperspectief te krijgen.
Over Thinkwise
Thinkwise levert een nieuwe generatie bedrijfssoftware voor kritische toepassingen. Op basis van een virtuele blauwdruk van de processen wordt automatisch software gerealiseerd, die precies doet wat een organisatie nodig heeft, en die probleemloos aangepast kan worden. Snel, zonder maatwerk, met een low-code softwareplatform, en tegen beduidend lagere kosten. Thinkwise realiseert centrale bedrijfsapplicaties voor bedrijven als VDL, Vacansoleil en Antea Group. Meer informatie: www.thinkwisesoftware.nl.
Over QSM
QSM Europe zorgt ervoor dat softwaretrajecten transparant en voorspelbaar verlopen. De aanpak is gegrondvest op de door QSM vastgelegde kennis van ruim twaalfduizend afgeronde softwareprojecten (QSM-industriedatabase), op geavanceerde tools en unieke methoden. Door middel van feitelijke en objectieve rapportages biedt QSM Europe inzicht en onderbouwde analyses en aanbevelingen om IT-doelstellingen te realiseren. Voor meer informatie zie: www.qsm-nl.com.