Industry Wire

Geplaatst door Vertical retailing

Retail in oorlog

Retail zit middenin de grootste revolutie uit haar geschiedenis. Het tempo ligt ongekend hoog. Veel verandering lijkt uit de lucht te komen vallen. Toch is dat niet zo. In het boek Retail in oorlog schetst Ger Boersma oorzaak en gevolg. De geschiedenis van retail, de onverbiddelijke status quo in de vorm van een slagveld met winnaars en verliezers, én wat er allemaal op ons afkomt.

Waarom dit boek?

Retail in oorlog is een wake-upcall voor veel ondernemers. Een naslagwerk met achtergronden en oplossingen voor producent, merk, retailer en alle partners. Een helder overzicht van nieuwe technologieën, samenwerkingsmodellen en processen die naadloos aansluiten op de nieuwe baas: de consument. Hoe kies je de juiste partners en distributiemodellen uit alles wat crossborder in multi-en omnichannel te bieden heeft? De paperbackeditie van Retail in oorlog is vanaf 3 april verkrijgbaar. 392 pagina’s, 43 hoofdstukken en citaten van vele directieleden van bedrijven en organisaties.

Jan Meerman, directeur INretail –

“De samenwerking in de mode, sport en schoenen is prehistorisch.”

Vincent Braams, partner Vendis Capital

“Food loopt in een aantal opzichten ver voor op fashion. In de afgelopen twintig jaar zijn zo goed als alle B-merken in de food verdwenen. Daarvan zijn er in de fashion nog karrenvrachten en die zullen de komende tien jaar out of business gaan.”

Enkele feiten (sneak preview)

Zelfstandig retail heeft zijn marktaandeel van bijna 100% in een halve eeuw zien verdampen naar minder dan 20%. Ondertussen staat in ons land 1 op de 14 winkels leeg. De KPMG’s, Deloittes, ABN’s en ING’s verwachten een internetaandeel in 2020 van 30-40%. Zalando doorbreekt dit jaar de 4 miljard omzetgrens, én maakt winst. In Amerika heeft Amazon in 2016 een marktaandeel van 43% van de internetomzet en het is hard op weg dat ook in Europa te evenaren. Kans of bedreiging?

Ger Boersma is gepokt en gemazeld in de retail in directiefuncties en heeft een brede ervaring in digitale concepten. Hij adviseert nationale en internationale bedrijven in kanaalverbindende digitalisering in de grenzeloze wereld van nu. Zijn motto voor de bedrijven is simpel: ‘Gewoon daar zijn waar de consument koopt.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht