Geplaatst door Outsystems

Het Rode Kruis en Deloitte ontwikkelen app voor efficiënt vrijwilligersmanagement met OutSystems-platform

Utrecht Het Rode Kruis ontwikkelt samen met Deloitte een nieuwe applicatie waarmee de activiteiten en inzet van vrijwilligers efficiënter worden ingevuld. Het Rode Kruis kent sinds het begin van de coronacrisis een enorme toestroom aan hulpvragen en vrijwilligers voor het Ready2Help-programma. Middels dit programma worden mensen met een hulpvraag gekoppeld aan gekwalificeerde vrijwilligers. Om deze hulpvragen beter en sneller te kunnen verdelen over de beschikbare vrijwilligers ontwikkelt het Rode Kruis samen met Deloitte een applicatie op het low-code-platform van OutSystems. De nieuwe applicatie geldt als aanvulling op de bestaande applicatie voor vrijwilligersmanagement waarmee de vereniging ruim 15.000 vrijwilligers coördineert.

Strategische keuze voor OutSystems
De coronacrisis heeft geleid tot een nieuwe aanwas van tienduizenden vrijwilligers en een grote hoeveelheid hulpvragen die op korte termijn opgepakt moesten worden. De bestaande applicatie is daarvoor niet ingericht. Hans Goedhart, Manager Informatie Voorziening & ICT a.i. bij het Rode Kruis, wilde daarom een duurzame oplossing om applicaties naar wens te kunnen aanpassen. Zo kwam Goedhart uit bij OutSystems. Met de nieuwe applicatie kunnen vrijwilligers proactief reageren op hulpvragen. In de toekomst wil Goedhart het platform inzetten om meer functionaliteiten te ontwikkelen, zoals agendakoppelingen en het beheren van certificaten.

Goedhart: “Low-code is voor het Rode Kruis een toekomstgerichte oplossing die de vereniging ook wendbaar maakt. Na een selectieprocedure viel de keuze al snel op OutSystems. Dat Deloitte daarmee al ruime ervaring heeft, kwam goed uit. Het is de bedoeling dat de app binnen zes weken volledig wordt gerealiseerd en ons in staat stelt om onze vrijwilligers nog beter te betrekken bij de hulpvragen die we ontvangen. We vervangen veel handmatig werk en bieden vrijwilligers de mogelijkheid proactief te reageren. Ik zie in de toekomst nog veel mogelijkheden voor het uitbreiden van de applicatie. OutSystems biedt ons de mogelijkheid dit stapsgewijs met technisch aangelegde vrijwilligers te realiseren.”

Cem Eser, senior manager bij Deloitte Consulting: “We werken nauw samen met OutSystems en zien veel mogelijkheden voor de inzet van het low-code-platform om digitale transformaties te versnellen. Voor het Rode Kruis bevat de app een customer-focused design en wordt in een korte periode van slechts zes weken gerealiseerd. De app is gebruiksvriendelijk en gepersonaliseerd en zal de betrokkenheid van vrijwilligers een stevige boost geven.”