Ruim 56% van de Nederlandse bedrijven verwacht dat Banking-as-a-Service het traditionele bankieren overbodig maakt

Uit een nieuw, onafhankelijk onderzoek van de Europese Banking-as-a-Service (BaaS)-provider Vodeno/Aion Bank bij meer dan 1.000 zakelijke besluitvormers in verschillende sectoren* uit het Verenigd Koninkrijk, België en Nederland komt het volgende naar voren:
● 57% zegt dat BaaS-aanbieders die naast technische oplossingen ook een licentie aanbieden, de BaaS-markt in de komende jaren zullen vormgeven.
● 59% verwacht dat de grenzen tussen financieel-geïntegreerde eCommerce-platformen en traditionele banken zullen vervagen.
● Ruim meer dan de helft (62%) denkt dat BaaS het traditionele bankieren overbodig zal maken.
● Maar liefst 60% van de ondervraagde managers verwacht dat de meerderheid van de concurrentie ‘banking’ gaat integreren in de eigen dienstverlening.
De totale markt van BaaS-aanbieders in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk zal volgens managementadviesbureau McKinsey and Company de komende vijf tot tien jaar meer dan 100 miljoen euro bedragen. Het recente rapport van Vodeno Understanding the payments landscape: our latest research geeft zicht op de belangrijkste trends die in de BaaS-sector in 2023 en daarna worden verwacht.
De mogelijkheden van ‘embedded finance’ worden steeds meer besproken. Daarmee kijken financiële autoriteiten met meer focus naar aanbieders van BaaS-oplossingen. Uit het onderzoek van Vodeno komt duidelijk naar voren dat het beschikken over de essentiële vergunningen én bijbehorende compliance-expertise een nóg prominentere rol gaat spelen. Bijna zestig procent van de respondenten is van mening dat aanbieders van Banking-as-a-Service die naast technische oplossingen ook een licentie aanbieden, deze markt de komende jaren zullen vormgeven.
Op de vraag welke verbeteringen zij graag zouden zien bij de levering en implementatie van BaaS, antwoordde 28% dat zij graag zouden zien dat hun provider ook direct toegang tot een banklicentie aanbiedt. Van de respondenten die BaaS nog niet hebben geïmplementeerd, zegt 39% niet genoeg te weten over BaaS, terwijl 29% zegt onvoldoende inzicht te hebben in de beschikbare producten. 31% verwacht dat compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmering voor invoering zijn.
De ondervraagde bedrijven benadrukten ook het belang van een naadloze integratie van financiële diensten in de klantervaring – 25% gaf aan dat zij graag zouden zien dat hun BaaS-leverancier een beter inzicht zou hebben in hun klanttraject. Innovatie voor een meer efficiëntere de kassa-ervaring is het belangrijkste gewenste resultaat voor partijen. Uit eerder onderzoek van Vodeno bleek dat bedrijven die geïntegreerde financiële producten implementeerden, die investering deden om daarmee nieuwe inkomstenstromen (41%), een groei van het klantenbestand (40%) of hogere conversie (37%) te realiseren.
Nu BaaS-producten retail significant zullen beïnvloeden, verwacht 59% dat de grenzen tussen eCommerce-platformen en traditionele bankdiensten dit jaar zullen vervagen als gevolg van de toenemende toepassing van BaaS. Beslissers voorspellen ook de opkomst van platformbankieren: 63% van de respondenten zegt te verwachten dat meer consumenten gebruik zullen maken van bankdiensten via niet-financiële merken en het zijn BaaS oplossingen die dat mogelijk maken. Van de ondervraagden voorspelt 62% een verdere afname van traditioneel bankieren via kantoren.
Bovendien denkt 59% dat augmented en virtual reality (AR en VR) een groot deel van hun nieuwe retailervaring zullen uitmaken, met BaaS als drijvende kracht.
Met het oog op de toekomst voorspelt bijna twee derde (64%) van de ondervraagden over trends in de sector dat meer Big Tech-bedrijven financiële diensten zullen gaan aanbieden. Meer dan de helft (52%) denkt dat de crisis rond de kosten van levensonderhoud als katalysator zal werken voor een toename van dit soort financiële diensten.
31% van de ondervraagde bedrijven ziet dat betalingsinnovaties, zoals cashloze betalingen, QR-betalingen en digitale portemonnees, van invloed zijn op hun bedrijf, net zoals nieuwe fintech-innovaties (26%), innovatie op het gebied van klantervaring, fintech-superapps (34%) en de opkomst van open bankieren (26%).
Momenteel heeft 42% van de respondenten al BaaS-diensten en -producten geïmplementeerd, terwijl nog eens 36% overweegt om in het nieuwe jaar BaaS te gaan gebruiken. Als antwoord op de vraag welke BaaS-producten ze willen gaan implementeren, waren betalen in vreemde valuta (49%), Buy Now Pay Later (BNPL) (50%), kmo-kredietverlening (48%) en loyaliteit (52%) het populairst.
Daarnaast zei 31% te verwachten dat BaaS de verzekeringssector zal ontwrichten, terwijl 27% verwacht dat vastgoed en onroerend goed en 25% Telecom en internetdiensten als volgende aan de beurt zullen zijn voor BaaS-innovatie.
Wojciech Sobieraj, de CEO van Vodeno, zei: “Embedded finance blijft groeien in verschillende sectoren, en de voordelen zijn duidelijk: meer toegang tot betere bankproducten, die rechtstreeks worden aangeboden door merken die consumenten dagelijks gebruiken. Uit ons onderzoek blijkt echter dat niet alle aanbieders van Banking-as-a-Service gelijkaardig zijn. API-gebaseerde technologie is inmiddels gemeengoed geworden, en gebruikers van BaaS willen de zekerheid dat de aangeboden producten volledig veilig en compliant zijn.”
“Platformbankieren – waarbij financiële producten zijn ingebed in de customer journeys van merken die mensen dagelijks gebruiken – is de toekomst. We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren ook zorgeloze oplossingen willen, waarbij de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerde oplossing worden aangeboden. Bij Vodeno lopen we voorop in de Europese BaaS-sector, met een uitgebreide reeks BaaS-producten naast toegang tot een volledige ECB-licentie en de compliance-expertise die hoort bij een Europese bank.”
* De respondenten die werden ondervraagd waren werkzaam in meer dan 10 sectoren, waaronder architectuur, techniek en bouw, kunst en cultuur, onderwijs, financiële diensten, gezondheidszorg, HR, IT en telecom, juridische zaken, productie en nutsvoorzieningen, detailhandel, catering en vrije tijd, verkoop, media en marketing en reizen en vervoer.
Over Vodeno en Aion Bank
Vodeno en Aion Bank treden op als commerciële partners. Ze hebben als missie om een revolutie teweeg te brengen in de financiële dienstverleningswereld. Door de combinatie van een modern cloud-native ‘360’-platform en -ecosysteem, een Europese banklicentie en een team van bankexperts zijn we uitzonderlijk goed gepositioneerd om uitgebreide embedded financiële diensten aan te bieden voor banken, kredietverstrekkers en handelaren in meerdere sectoren. Vodeno en Aion bestrijken alle gebieden van het bancaire ecosysteem, van ‘smart contract enabled’ core banking tot rekeningen, onboarding, betalingen, kaarten, investeringen en leenoplossingen. We bieden de mogelijkheid om aan de eisen van regelgeving te voldoen en tegelijkertijd snel te innoveren.
Vodeno en Aion Bank zijn afzonderlijke bedrijven en worden ondersteund door Warburg Pincus LLC.
Ga voor meer informatie naar https://vodeno.com
Over het onderzoek
Het marktonderzoek werd van 6 tot 25 oktober 2022 uitgevoerd onder 1.006 senior besluitvormers binnen Europese bedrijven van alle bedrijfsgroottes en -sectoren door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Censuswide. Censuswide is lid van de Market Research Society (MRS) Company Partner Service, waarvan het de gedragscode en kwaliteitsverbintenis strikt naleeft. Dit MRS-lidmaatschap betekent dat het bureau zich houdt aan strikte richtlijnen tijdens alle onderzoeksfasen, zoals onderzoeksopzet en gegevensverzameling, communicatie met respondenten, uitvoering van veldwerk, analyse en rapportage en gegevensopslag. De 1.006 respondenten hebben allen een hogere managementfunctie binnen Europese bedrijven: 350 uit het Verenigd Koninkrijk, 325 uit België en 331 uit Nederland.
Download het rapport hier: https://vodeno.com/understanding-the-payments-landscape-our-latest-research/
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.