Industry Wire

Geplaatst door Afspraakfabriek

Salesexperiment levert 1,4 miljoen euro potentiële omzet voor mkb op

In Amersfoort vond een salesexperiment plaats. Onder leiding van ondernemers Jan Bons en Heike van der Woerd. Salesmensen gingen met alleen een opgeladen mobiel en een lijst contacten aan de slag met cold calling. Na een korte verbetering van alle salespitches werd er zonder afleiding gebeld. Een van de professionals, Maureen de Groot van Embden, zette haar lijst met koude contacten om in twaalf afspraken. Maureen: “Met deze afspraken heb ik mijn salesfunnel vergroot met een waarde van over de half miljoen euro.” In totaal werden bijna honderd afspraken gemaakt met een waarde van 1,4 miljoen euro omzet.

Tijdens het salesexperiment werden drie aannames getest: het belang van coaching, de waarde van luisteren naar andere bellende mensen én of het mogelijk is om salesmensen meer te laten bellen dan op kantoor. Er waren handenvol kandidaten die kwamen testen of de aannames klopten. Ondernemer Heike van der Woerd legt uit: “De nummer twee van de dag gaf aan dat als hij vandaag op kantoor had gezeten hij nul afspraken had gemaakt. Hier heeft hij er tien gemaakt. Onze aannames bleken te kloppen. Een ‘open beldag’ blijkt daarmee aanzienlijk effectiever dan een normale werkdag, die geleefd wordt door de waan van de dag.”

AfspraakFabriek
De open beldag was georganiseerd door de AfspraakFabriek, die is opgezet door Jan Bons en Heike van der Woerd. Omdat zij geloven dat de combinatie (koud) bellen en persoonlijk contact de juiste manier is om zaken met elkaar te doen. Oprichter Jan Bons: “Mensen gunnen het mensen, maar daarvoor moet je wel eerst aan tafel komen. Cold calling is hiervoor een veelgebruikte methode en we zien mogelijkheden om daar veel meer succes mee te behalen.” Aan het begin van de dag kregen alle kandidaten tips & tricks om meer uit verkoopgesprekken te halen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er op dit moment 10.620 bedrijven met vijftig tot tweehonderdvijftig werknemers. Gebrek aan focus van één salesprofessional per middenbedrijf kost het mkb 6,9 miljoen euro per werkdag.

Eerste testdag succesvol
Tijdens de eerste open beldag van de AfspraakFabriek haalde Maureen de Groot van Embden de meeste afspraken uit haar cold calling. Hiermee versloeg ze handenvol mannelijke salesprofessionals. Met twaalf afspraken vulde Maureen haar salesfunnel met een waarde van over de half miljoen euro. Maureen de Groot van Embden werkt bij Fibrecount, een internationaal milieu- en asbestlaboratorium. In totaal zijn er bijna honderd afspraken gemaakt met een potentiële omzetwaarde van 1.443.000 euro. Omdat de drie aannames die ondernemers en oprichters van de AfspraakFabriek Jan Bons en Heike van der Woerd hadden gedaan bleken te kloppen, zien zij deze eerste testdag als succesvol. Daarom is op 19 april 2016 een nieuwe beldag gepland in de Prodentfabriek in Amersfoort.

Open beldag 10 maart 2016: eerste beldag van de AfspraakFabriek waar succesvol bevestigd werd dat het van belang is om te coachen, te luisteren naar andere bellende mensen én het mogelijk is om salesmensen meer te laten bellen dan op kantoor. Op 19 april 2016 staat de volgende gepland.

AfspraakFabriek: bedrijf opgezet door Jan Bons en Heike van der Woerd. De eerste open beldag van de AfspraakFabriek leverde bijna honderd afspraken op, met een potentiële omzetwaarde van 1.443.000 euro voor het mkb. Meer informatie: www.afspraakfabriek.nl.

Bronnen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/publicaties/artikelen/archief/2015/steeds-meer-ondernemers-in-nederland.htm.
http://www.coenkoppen.nl/tag/infographic/.
http://www.bcbwijnands.nl/prijs.htm.
http://www.z24.nl/ondernemen/vijf-beruchte-geldlekken-van-een-onderneming.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht