Salesforce lanceert Agentforce voor de publieke sector om tijdrovende overheidstaken op zich te nemen

Agentforce voor de publieke sector helpt overheidsinstanties snel aangepaste en kant-en-klare agents in te zetten die overheidsmedewerkers en burgers helpen bij het uitvoeren van complexe taken.
Amsterdam, 19 augustus 2025 – Overheidsinstanties staan onder toenemende druk om hun reactievermogen, efficiëntie en productiviteit te verbeteren, terwijl personeelstekorten en toenemende verwachtingen van het publiek op de achtergrond spelen. Daarom lanceert Salesforce vandaag Agentforce voor de publieke sector om overheidsmedewerkers te ondersteunen met digitale labor, een digitale werkvloer van intelligente AI agents die autonoom complexe en tijdrovende taken kunnen uitvoeren binnen vastgestelde kaders. Met Agentforce voor de publieke sector kunnen overheidsinstanties AI agents inzetten om medewerkers en de samenleving te ondersteunen, de reactietijd van de overheid te versnellen, betere publieksservice te bieden, handhaving te vereenvoudigen en risico’s voor overheidsmedewerkers te verminderen. Zo kunnen zij zich richten op cruciale kerntaken, terwijl publieke diensten gemakkelijker, sneller en kostenefficiënter worden.
Waarom is dit belangrijk?
De waarde van AI om efficiëntie, productiviteit, werktevredenheid en dienstverlening te verbeteren wordt door overheidsleiders over de wereld erkend. Bovendien verwacht 64% aanzienlijke kostenbesparing. Daarnaast is het publiek klaar voor AI-ondersteuning in de overheid: maar liefst 90% staat open voor door AI aangestuurde overheidsdiensten. Toch zorgen kwesties zoals gegevensprivacy en beveiliging ervoor dat brede adoptie wordt vertraagd. Agentforce voor de publieke sector pakt deze zorgen aan door betrouwbare, veilige en gecertificeerde AI-oplossingen te bieden.
Agentforce in actie in het stadshuis
Vroege overheidsgebruikers zien nu al resultaat. Inwoners van de stad Kyle, Texas, een van de snelst groeiende steden in de VS, profiteren nu van een naadloze ervaring bij contact met hun lokale overheid, met eenvoudig toegankelijke informatie en transparante opvolging van serviceverzoeken, van het melden van een gat in de weg tot het informeren naar de uitkomst van raadsvergaderingen.
Sneller reactievermogen overheid met betrouwbare digitale arbeid
Agentforce voor de publieke sector stelt overheidsinstanties in staat om zowel op maat gemaakte als kant-en-klare agents te bouwen, aan te passen en te implementeren. Hiermee kunnen instanties AI agents inzetten die autonoom taken uitvoeren, zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen van burgers en het verwerken van verlengingen van vergunningen. Omdat Agentforce voldoet aan strenge wereldwijde nalevingsvereisten, waaronder FedRAMP High, Protected-B en IRAP, kunnen overheidsleiders erop vertrouwen dat het veilig en compliant is.
Instanties kunnen met Agentforce voor de publieke sector ook gebruikmaken van vooraf gebouwde acties (taken die een agent kan uitvoeren), zoals ‘vergelijkbare klachten vinden’ of ‘controleren op overtredingen van regelgeving’, speciaal ontworpen voor de publieke sector. Deze acties kunnen snel worden uitgerold en aangepast voor iedere medewerker, afdeling en organisatorisch proces. Nieuwe acties die vandaag beschikbaar zijn, omvatten:
Vereenvoudigen van handhaving en risico’s verminderen: een AI agent kan toezichthouders ondersteunen door overtredingen te signaleren, te helpen bij het berekenen van wettelijke vergoedingen en documenten opstellen. Met Compliance Management-acties wordt zo veel administratief werk bespaart.
Sneller reageren en trends signaleren: met digitale arbeid kunnen overheidsinstanties klachten van inwoners samenvatten, analyseren en groeperen om vervolgens aanbevelingen te doen voor vervolgstappen op basis van relevante beleidsregels en regelgeving. Complaint Management-acties lossen zo sneller problemen op en geven inzichten voor beleidsverbetering.
Snel geschikte kandidaten vinden: AI-gestuurde cv-matching en kandidatencommunicatie versnellen wervingsprocessen en verminderen administratieve lasten. Met Recruitment Management-acties kunnen recruiters snel kwalificaties inschatten, kandidaten voorleggen aan managers en sollicitanten automatisch mailen, wat beslissingen versnelt en de sollicitatie-ervaring verbetert.
Functies aan sollicitanten aanbevelen: Door vacatures aan te bevelen die het beste bij hun profiel passen, verhogen agents de kans op sollicitaties en verkorten ze de zoektijd. Zo helpen ze werkzoekenden de meest relevante vacatures te vinden op basis van hun vaardigheden, ervaring en doelen.
Burgers helpen bij het aanvragen van uitkeringen: Burgers kunnen in alle ondersteunde talen communiceren met een agent om te vragen naar relevante uitkeringen en criteria. Dit zorgt voor snelle hulp, snellere verwerking van aanvragen, minder fouten en betere naleving van beleid.
Klachtenafhandeling vereenvoudigen: AI agents helpen mensen met klachten maar ook medewerkers eenvoudig nauwkeurige informatie te vinden over beleid en nalevingsvereisten en begeleiden hen bij het indienen van hun klacht. Dit versnelt de beoordeling en verkort de afhandeltijd.
De toekomst van de overheid bouwt op intelligentie, efficiëntie, proactiviteit en sterke verbondenheid met de behoeften van haar burgers. Agentforce voor de publieke sector maakt deze toekomst mogelijk door betrouwbare en veilige AI te integreren in de kern van overheidstaken. Met AI agents die naast ambtenaren werken en 24/7 ondersteuning bieden zorgt Agentforce voor een responsievere, wendbaardere en effectievere overheid.” – Nasi Jazayeri, EVP & GM Public Sector bij Salesforce
Hoe werkt het?
Agentforce is gebouwd op de bestaande oplossingen van Salesforce en kan daardoor binnen enkele weken worden ingezet. Teams zonder technische kennis kunnen agents eenvoudig aanpassen met gewone taal en standaard sjablonen. Dankzij de integratie met Data Cloud worden gegevens uit verschillende bronnen samengebracht voor een volledig en betrouwbaar beeld. Het “brein”achter Agentforce is de Atlas Reasoning Engine, die informatie slim analyseert en heldere aanbevelingen doet. Ook zorgt de unieke Trust Layer voor veilige en verantwoorde inzet van AI. Met Agent Builder kunnen organisaties agents eenvoudig afstemmen op hun eigen behoeften.
Recommend Job Position, Apply for Benefits en Complaints Filing zijn beschikbaar vanaf oktober 2025.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.