Industry Wire

Geplaatst door LVTPR

Sitecore creëert online coach voor Nederlandse Golf Federatie

Nieuwe mobiele app voor NGF: Strava van de golfwereld

De Nederlandse Golf Federatie (NGF) wil golf voor zowel beginners als gevorderden nog aantrekkelijker maken. Met Sitecore creëerde de NGF een online coach die informeert, motiveert, activeert en faciliteert bij het spelen.

Een van de doelen van de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) is om de golfsport toegankelijker te maken. Om dit te bewerkstelligen, is volgens de organisatie een verandering in de golf(club)cultuur noodzakelijk. Onderdeel van de strategie die de NGF hanteert, zijn een Mijn-omgeving op de website Golf.nl en een mobiele Golf.nl-app: twee volledig gesynchroniseerde omgevingen.

De achterliggende gedachte bij de Mijn-omgeving en de app was een online coach, die informeert, motiveert, activeert en faciliteert bij het spelen van het spel en het beter worden in de sport. “Je moet het zien als de Runkeeper of de Strava van de golfwereld”, zegt Maarten Voermans, Manager Marketing & Communicatie bij de NGF. “Spelers kunnen er hun scores in bijhouden en deze vergelijken met vrienden, clubleden en de rest van Nederland. Voor de resultaten die je behaalt, zijn awards te verdienen, en anderen kunnen jouw prestaties ook waarderen. Als je nog wat extra support nodig hebt, dan deel je je scores heel eenvoudig via social media.”

De Mijn-omgeving en de app moeten spelers dus motiveren om vaker te gaan golfen en er beter in te worden. Daarnaast wil de NGF hiermee in zijn database meer gegevens verzamelen om inzicht te krijgen in wie de golfer is en wat zijn of haar behoeften zijn. “Onze creatieve partner Laik kwam met een voorstel op basis van Sitecore, en voor ons bleek dat het ideale CMS om ons doel te realiseren”, vertelt Voermans. “Dankzij het Experience Platform zijn wij in staat content op relevante momenten op persoonsniveau aan te bieden. Dit platform kunnen wij optimaal benutten door het te koppelen aan onze database. Daarin staan niet alleen NAW-gegevens, maar bijvoorbeeld ook het spelniveau van de speler – de handicap – en andere interesses naast golf, zoals travel of gadgets. Daarmee zijn we in staat onze content relevant te houden voor de gebruiker.”

Laik wilde voor de technische uitvoering van het concept graag samenwerken met digital agency Redhotminute, en de NGF ging daarin mee. Voermans: “Het ontwikkelen van de app en de Mijn-omgeving betekent voor ons een langetermijninvestering en we wilden een partner die dat zou begrijpen. Redhotminute nam en neemt echt de tijd om ons te leren kennen, om strategisch mee te denken en te bekijken waar het nog beter kan.”

Gertjan van Laar, Business Consultant bij Redhotminute: “Voor ons was dit project een mooie uitdaging. Al generaties lang worden bij golf de scores op papier bijgehouden. Dat proces moesten we zien te vangen in een digitale variant. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan het bestuderen van de manier waarop spelers, vrijwilligers en clubs scores registreren. Hierbij hebben we de voordelen benut van digitaal in het algemeen en van Sitecore in het bijzonder. Zo worden scores nu realtime verwerkt – je hoeft niet meer te wachten totdat je je score kunt bekijken en je medespelers kunnen meteen je score beoordelen. Dat is nu allemaal mogelijk in de smartphoneapp en via de Mijn-omgeving in de webbrowser op een tablet. Nog een uitdaging was de koppeling met andere databases en systemen. Dat dat gelukt is, laat zien dat Sitecore die complexiteit ook aankan.”

In slechts vier maanden tijd registreerden zich 26.000 gebruikers. Met een potentieel van 400.000 golfspelers in Nederland mikt de NGF in totaal op zo’n 100.000 geregistreerde gebruikers. De NGF zit niet stil als het gaat om het verder ontwikkelen van de app en Mijn-omgeving. “Wij zien Sitecore als de basis van alles wat we online doen”, zegt Voermans. “In de toekomst gaan we daar verder op doorbouwen. Zo zetten we Sitecore nu al in voor de andere websites van de NGF, zoals KLMopen.nl, Golfraak.nl en Joostluiten.com. Daarnaast zijn we bezig met het creëren van een corporate website, NGF.nl. Deze ontwikkelen we óók op het Sitecore-platform, omdat het doel van deze website hetzelfde is als die van Golf.nl, maar dan met als doelgroep B2B. Ook hier willen we alle functionaliteiten die Sitecore biedt ten aanzien van personalisering inzetten. Het voordeel van het werken met één platform is dat we alle data samen in één systeem hebben. Zo zijn we in staat een nog beter beeld van de golfer te vormen en spelers nog persoonlijker en relevanter te benaderen.”

Uitdaging
• Golfers relevante content bieden
• Meer inzicht in golfgedrag
• Beter inspelen op golfgedrag

Oplossing
• Sitecore versie 8.2
• Mobiele app
• Mijn-omgeving op Golf.nl (mijn.golf.nl)
• Integratie met Rapid Application
• Development-tool OutSystems

Resultaten
• 27.000 geregistreerde profielen (per 26 februari 2017)

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht