Geplaatst door Skillseeker

Skillseeker groeit als kool

Platform verwerkt 10.000 aanvragen van skillseekers

Skillseeker, het vraag en aanbod platform waar je skills kunt vinden en leren, is gigantisch gegroeid. Sinds de startup een jaar geleden besloot te focussen op het on demand model, heeft het aantal aanvragen de magische grens van 10.000 overschreden. De recente instap van voormalig bol.com topman Michel Schaeffer als adviseur zorgde voor een extra groeispurt.

Zoek je iemand die jou iets kan leren, laten ervaren of proeven? Heb je behoefte aan bepaalde skills? Of je nu zelf dj wilt worden of er liever eentje inhuurt, je kunt er een aanvraag voor indienen op Skillseeker.nl. Mede-oprichter Stephan van der Kamp noemt het platform “een soort datingsite voor expertise, waar vragers en aanbieders elkaar vinden op basis van onze kennis van de markt.” En het gaat goed met dat ‘daten’: sinds de startup in mei 2016 vol inzette op het on demand model, komen er per maand 20 keer zo veel aanvragen binnen van consumenten. Inmiddels staat de telller op 12.000 verzoeken; er zijn ruim 5.000 professionals actief op het platform om daar een mooi aanbod voor te doen. Dat varieert van Spaans leren en gitaarles tot zelf vegetarische worst maken. Maar je kunt bij Skillseeker ook een fotograaf of een personal trainer inhuren.

De juiste knoppen
Skillseeker heeft een uitgekiend systeem ontworpen om er zo goed mogelijk achter te komen wat de aanvrager precies zoekt, en gaat vervolgens actief op zoek naar een aantal professionals die het meest geschikt zijn voor de klus. Dat heeft het afgelopen jaar al tot meer dan 65.000 matches met lokale aanbieders geleid. Om de groei door te zetten en in goede banen te leiden, is Michel Schaeffer sinds kort als adviseur bij Skillseeker betrokken. Schaeffer was ruim 14 jaar directielid van bol.com; een periode waarin het bedrijf zich ontwikkelde van startup tot het leidende e-commerce bedrijf van de Benelux. “We zijn allemaal superblij dat Michel aan boord is. Hij heeft al eens meegemaakt hoe het is om zo snel te groeien,” aldus Van der Kamp. “Met zijn ervaring kan hij ons helpen aan de juiste knoppen te draaien. Onze belangrijkste KPI’s zijn sinds zijn komst al fors gestegen.”

Geen zinloze offertes
De overtuiging van Skillseeker is dat het vinden van de juiste cursus Italiaans of de ideale pianoleraar voor je kind net zo makkelijk moet zijn als online een laptop kopen. Skillseeker zet de huidige technologie van matching algoritmes in om dat voor elkaar te krijgen. En door steeds meer datagedreven te werken, worden die matches bij een groeiend volume steeds beter. Van der Kamp: “Het voordeel voor de aanvragers is dat het makkelijk is, ze zelf kunnen kiezen en daarmee de beste oplossing vinden. Voor de aanbieders is het mooie dat ze meer klanten krijgen die écht bij ze passen. De tijd van losse flodders en loze offertes is voorbij.”

Meer werk voor zzp-ers
Skillseeker begon twee jaar geleden als een aanbodsite voor cursussen, trainingen en workshops in Amsterdam. In mei 2016 is de switch gemaakt naar een on demand platform voor heel Nederland, dat inmiddels heel gerichte verzoeken van consumenten aan aanbieders koppelt in de categorieën koken, muziek, talen, fotografie en sport. Zo zijn er in het afgelopen jaar meer dan 4.000 aanvragen voor muziekles verwerkt en zijn 3.000 mensen die een taalles zochten geholpen. Dat maakt het jonge platform al marktleider in deze twee categorieën. “Daar zal het niet bij blijven,” zegt Van der Kamp. “We zullen op een slimme manier gaan uitbreiden in diverse markten. We verwachten dat mensen steeds meer gaan vertellen wat ze willen. Dat is een trend die niet te stoppen is. En daar kunnen een miljoen zzp-ers in Nederland via Skillseeker hun voordeel mee doen.”