Geplaatst door Equote

Slechts 1 op de 5 bedrijven vernieuwt hun marketingstrategieën

Groningen, 27 februari 2024 – Slechts 1 op de 5 bedrijven innoveert hun marketingstrategieën om te groeien, blijkt uit onderzoek van linkbuildingbedrijf Equote op basis van CBS data. Dit percentage is iets hoger bij bedrijven die zich ook met technologische vernieuwingen bezighouden, waarbij ongeveer 1 op de 3 bedrijven (33,3%) initiatieven neemt om hun marketing te moderniseren.
Bedrijven terughoudend met nieuwe marketingtechnieken

Ondanks de snelle veranderingen in consumentengedrag en technologische mogelijkheden, lijkt een groot deel van de Nederlandse bedrijven terughoudend in het adopteren van nieuwe marketingtechnieken. Zo toont het onderzoek aan dat slechts een klein percentage van alle bedrijven experimenteert met nieuwe designs voor productverpakkingen (4,73%) of gebruikmaakt van vernieuwende reclamestrategieën (13,13%).
Gemiste kansen

De bevindingen suggereren dat veel bedrijven mogelijk kansen mislopen om zich te onderscheiden in een competitieve markt. Vernieuwing in marketing – van het herontwerpen van productverpakkingen tot het implementeren van nieuwe verkoopstrategieën – biedt bedrijven namelijk de kans om de aandacht van consumenten te trekken en hun marktaandeel te vergroten.

Linkbuildingbedrijf Equote, dat het onderzoek heeft uitgevoerd, roept bedrijven op om samen te investeren in marketinginnovatie. “In een tijd waarin de markt voortdurend verandert, is het verrassend om te zien dat zo weinig bedrijven de stap zetten naar vernieuwende marketingstrategieën. Dit is een wake-up call voor de Nederlandse bedrijven om meer te focussen op innovatie in alle aspecten van de bedrijfsvoering” aldus Jaron Veldhuis (mede-oprichter Equote).