De sleutel tot succes: 3 lessen uit supply chain verstoringen

De afgelopen maanden hebben we een reeks wereldwijde verstoringen in de supply chains meegemaakt, van de Amerikaanse orkanen tot de aanvallen van Houthi-rebellen op de Rode Zee. Deze gebeurtenissen benadrukken de kwetsbaarheid van moderne supply chains in een steeds meer geglobaliseerde wereld. Leveranciers bevinden zich vaak verder weg, waardoor de kans op verstoringen toeneemt. Deze uitdagingen bieden ook nieuwe kansen: het is een goed moment om risicomanagement te heroverwegen en strategieën te ontwikkelen die de veerkracht van onze supply chains vergroten. Bart de Muynck, strategisch adviseur bij project44, geeft drie belangrijke adviezen voor bedrijven. 1. Tijd voor actie: focus op bewegende voorraad De verschuiving naar visibility van ‘inventory in motion’ markeert zowel een verandering in denken als in technologie, waarmee bedrijven supply chain-activiteiten beter kunnen begrijpen. Het draait om het integreren van al je voorraden wereldwijd, zodat je snel kunt bepalen hoe verstoringen je voorraad beïnvloeden en waar herverdeling nodig is. Om het belang van ‘inventory in motion’ duidelijk te maken kunnen we kijken naar het voorbeeld van een autobedrijf dat onderdelen verzendt via het Suezkanaal. Door Houthi-aanvallen in de Rode Zee moet het bedrijf nu omvaren via Kaap de Goede Hoop. Met alleen basisinformatie weten ze dat de zending vertraagd is, maar ze kunnen de impact op hun voorraad niet inschatten, waardoor ze dure luchtvracht kiezen. Met geavanceerde voorraad-inzichtsystemen kunnen ze echter precies zien welke voorraad in gevaar is en waar tekorten dreigen. Hierdoor kan de voorraad herverdeeld worden en dure luchtvracht vermeden of verminderd worden, afhankelijk van de voorraadniveaus en locaties. 2. De kracht van snel handelen In de nasleep van de instorting van de Francis Scott Key Bridge in Baltimore gebruikten verschillende vervoerders de “force majeure”-clausule. Dat betekende dat als een schip naar de haven van New York moest omvaren, de klant zelf verantwoordelijk was voor het vervoer van daar naar de oorspronkelijke bestemming, Maryland. Dit kan flink in de papieren lopen, met stijgende spotprijzen en onverwachte kosten voor containers die in havens blijven staan. Met de juiste gegevens en real-time visibility kunnen verladers snel handelen, zoals het vastzetten van goede spotprijzen, vracht regelen via normale routes of expediteurs, en vertragingen aan klanten doorgeven, ongeacht hoe de vervoerder reageert. 3. Flexibel binnen de lijnen: de nieuwe route naar succes Met de toenemende onzekerheid in de wereldhandel en onze economie moeten de betrokkenen in de supply chains vaker en eerder aan scenarioplanning doen. Als plan A en plan B niet werken, is het belangrijk om tijd te investeren in het opstellen van een plan C en je voor te bereiden op de kosten van het gebruik van je laatste redmiddel. De wereldwijde ontwrichting door de COVID-19 pandemie was een wake-up call voor supply chain professionals. Sinds de pandemie, hebben we grote investeringen gezien in supply chain-operaties en meetbare verbeteringen op het gebied van veerkracht. Door gedwongen oefening zijn we beter geworden in het navigeren door de kwetsbaarheid van supply chains. Met behulp van de juiste hulpmiddelen en technologie kunnen supply chain-teams op hoge snelheid schakelen wanneer er zich een crisis voordoet. |
|
BERICHT VOOR DE REDACTIE Over project44 project44, de marktleider en vernieuwer van Movement GPT, is uitgeroepen tot Leader in het Gartner Magic Quadrant, was nummer 1 in FreightWaves FreightTech 2023, achtvoudig leider in klanttevredenheid op G2’s Supply Chain Visibility Grid, één van SupplyChainBrain’s 100 Great Supply Chain Partners van 2022, en de Customer Choice in Gartner Peer Insights Voice of the Customer Report. Het hoofdkantoor van project44 is gevestigd in Chicago met een divers team verspreid over 23 kantoren wereldwijd, waaronder Austin, Amsterdam, Kraków, Parijs, São Paulo, Shanghai en Tokio. Ga voor meer informatie naar project44.com. |
|
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.