Smartphone tast merkentrouw aan en maakt prijs belangrijker

In het mobiele tijdperk grijpen koopjesjagers hun kans: meer dan de helft (52%) van de ´verbonden consumenten´[1][1] heeft minstens één performance marketing-app op zijn mobiel staan. Ruim de helft (55%) van de consumenten die hun smartphone ook in de winkel gebruiken, kocht bij de concurrent tegen een lagere prijs. En kortingsbonnen die ook in de winkel kunnen worden verzilverd, zijn een krachtig middel om de klant de winkel weer in te lokken.

Deze bevindingen en cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek ´Performance Marketing: Mobile & Shopping on demand´[2][2] dat Tradedoubler, toonaangevend in performance-based affiliate marketing en technologie, uit heeft laten voeren.

Prijsvergelijkings-apps zijn het populairst onder de onderzochte kopers: 32 procent gebruikt ze. Kortingsbonnen en –codes volgen daarop met 23 procent, snel gevolgd door trouwe-klantenacties (22%), dagaanbiedingen en groepskortingen (20%) en cashback acties (19%).

Prijs voorop
”Sterke winkelmerken domineren niet langer de winkelstraat, doordat ze teveel nadruk hebben gelegd op merkentrouw en te weinig aandacht hebben besteed aan prijs, ´waar voor je geld´ en een multichannel-benadering met de apps die klanten verwachten”, zegt
Pascal Gayat, regiodirecteur van Tradedoubler.
”Koopjesjagen gebeurt tegenwoordig mobiel. Detailhandelaren en retailketens die de boot niet willen missen, zullen nu met relevante campagnes moeten komen om de mobiele klant met zijn performance marketing-apps aan zich te binden en de koop te sluiten.”
Van de onderzochte klanten die in de winkel via hun mobiel´nog even verder kijken´, koopt 55 procent tegen een lagere prijs bij de concurrent. Ruim de helft van de ondervraagden (51%) zoekt actief naar mobiele kortingsbonnen en 41 procent gebruikt regelmatig bonnen die naar zijn mobiel zijn gestuurd. Daar liggen kansen voor winkeliers om klanten de winkel weer in te lokken.

Stijger
Dat performance marketing-sites en –apps populair zijn, wordt gestaafd door Tradedoubler´s laatste cijfers. Deze laten zien dat de aanschafwaarde via Tradedoubler´s mobiele performance-netwerk in het eerste kwartaal van 2013 met 187 procent is gegroeid ten opzichte van datzelfde kwartaal vorig jaar.

[1][1]´Verbonden consumenten´ zijn consumenten die in het bezit zijn van een smartphone en die minstens één maal per maand online winkelen.

[2][2] Tradedoubler Insight Unit liet het onderzoek online uitvoeren door Fox Insights, onder 2.500 ´verbonden consumenten´ in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Deze landen zijn samen goed voor 89 procent van de Europese retail e-commercemarkt.