Geplaatst door Universiteit Twente

SMARTseeds: informatiediensten voor groentetelers in Indonesië

Het project SMARTseeds moet leiden tot een financieel duurzame informatiedienst, die 100.000 telers van chilipepers, tomaten en komkommers ondersteunt bij het verhogen van hun productie, inkomsten en voedselveiligheid.

De dienst richt zich tegelijkertijd op het verminderen van de benodigde hoeveelheid water, kunstmest en pesticiden. De faculteit Geo-Information Science and Earth Observation (ITC) van de Universiteit Twente is kennispartner in het project, dat wordt gefinancierd door Geodata for Agriculture and Water (G4AW), een Nederlands programma dat is gericht op het verbeteren van de voedselveiligheid in ontwikkelingslanden met behulp van satellietgegevens. Het Netherlands Space Office (NSO) voert dit programma uit in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken.

SMARTseeds

Het project bestaat uit het leveren van informatiediensten met betrekking tot weersvoorspelling en seizoensverwachting, teeltadvies en de markt aan kleine boeren. Verschillende andere B2B-diensten zullen extra inkomsten genereren, zodat abonnementen voor kleine boeren betaalbaar blijven. De diensten kunnen gemakkelijk worden uitgebreid naar andere gewas soorten of in andere regio’s in Indonesië worden geïmplementeerd.

Het veranderende klimaat maakt het voor boeren moeilijk om een teeltplan op te stellen en consistent uit te voeren. Weerberichten voor een dag en een seizoensverwachting helpen boeren om op basis van de beschikbare hoeveelheid water een geschikt gewas en de juiste variëteit te kiezen, die onder de gegeven omstandigheden het beste rendement zal opleveren en om plagen en plantenziekten als gevolg van het weer te bestrijden. Informatie over bodemvruchtbaarheid, geschatte grondstof prijzen en nieuwe technologieën voor bemesting en zaden helpt boeren bij het kiezen van het meest winstgevende gewas. SMARTseeds-diensten zullen worden verspreid via een interactieve sms- en smartphone-app.

Beoogde doelgroep

De primaire gebruikers zijn kleine boeren die chilipepers, tomaten en komkommers telen in 14 gebieden in 3 provincies in Indonesië. Alle telers zijn kleine boeren met een bouwland van gemiddeld 0,5 tot 1,0 ha per boer. Het telen van groenten wordt in deze drie provincies in Indonesië sterk beïnvloed door veranderingen in het klimaat, het weerpatroon en de beschikbaarheid van water. Dat heeft ook geleid tot veranderingen in het plaag- en ziekteprofiel in de landbouwgebieden.

Propositie

Het project zal verschillende zakelijke proposities evalueren die primair betrekking hebben op telers, maar die ook van belang zijn B2B-klanten, zoals leveranciers, telersgroepen, kopers van groenten, overheidsinstanties, NGO’s, MFI’s en verzekeraars. De diensten zullen worden geleverd via betaalde sms’jes of een mobiele telefoon app met abonnement aan zowel telers als B2B-klanten. B2B-klanten die een computer of laptop met internetverbinding tot hun beschikking hebben, kunnen ook gebruikmaken van een webportal.

Samenwerking

Het SMARTseeds-consortium bestaat uit zeven publieke en particuliere organisaties met elk hun eigen expertise:

• ICCO Zuidoost-Azië (hoofdpartner, Indonesië)
  • East West Seed Indonesia – EWINDO (voorlichtingsdienst en leverancier van zaden die zijn aangepast aan het klimaat, Indonesië)
  • Universiteit Twente – Faculteit ITC (verwerking van satellietbeelden, ontwikkeling van diensten, integratie van bodeminformatie, Nederland)
  • Akvo (telersonderzoek, Indonesië)
  • Bogor Agricultural University – IPB (weer- en seizoensvoorspellingen, advies over kunstmest en pesticiden aan telers, Indonesië)
  • Nelen & Schuurmans (dataplatform, Nederland)
  • TTC Mobile (sms-dienst en app voor advies aan telers, Nederland)