Industry Wire

Geplaatst door Ruigrok NetPanel

Social commerce: een ontwikkeling waar je niet meer omheen kunt

19 mei 2022, Amsterdam – Vandaag publiceert Ruigrok NetPanel de jubileum editie van alweer het 15e ‘What’s Happening Online’ rapport. Jaarlijks voert het Amsterdamse onderzoeksbureau onderzoek uit naar het online gedrag van Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt dat social media een grote rol spelen in de aankoop van producten. Wil je als bedrijf je doelgroep bereiken, dan kan je niet meer om deze platformen heen. De resultaten van dit jaar laten onder andere de impact van social media op aankoopgedrag zien. Zo komen Nederlanders door advertenties op social media in contact met nieuwe merken en is het de plek waar ze inspiratie vandaan halen.

Het gebruik van social media is constant in beweging en speelt in op de steeds veranderende behoeftes van de gebruiker. Dit zien we terug in zowel de gebruikte social media, de gebruiksfrequentie, behoeftes en voorkeuren. Waar het voor de één een plek is voor ontspanning en om in contact te blijven met vrienden en familie, is het voor de ander een middel om reviews of reacties te bekijken (41%) en inspiratie op te doen (40%). Uit het onderzoek blijkt dat social media door generaties verschillend wordt gebruikt. Generatie Z gebruikt social media vaak voor het volgen van influencers (42%) en het ontdekken van nieuwe producten en merken (41%). Millennials daarentegen gebruiken social media ook relatief vaak om in contact te komen met bedrijven (30%) en om te kijken of een bedrijf betrouwbaar is (30%).

Het afgelopen jaar heeft ruim twee op de vijf online shoppers wel eens iets gekocht via social media. Onder Generatie Z is dit zelfs meer dan de helft. Redenen voor deze aankopen zijn het geïnspireerd raken door een post of advertentie (33%), het product toevallig tegenkomen op de tijdlijn (31%) en het gemak van een aankoop doen via social media (31%).

Dat de impact van advertenties op social media niet onderschat moet worden, is een understatement. Twee op de vijf social media gebruikers geeft aan dat ze door advertenties op social media nieuwe merken hebben leren kennen. Daarnaast is het voor drie op de tien een bron van inspiratie. Als we inzoomen op de generaties zien we dat onder Generatie Z en Millennials deze percentages nog hoger liggen, met respectievelijk 65% en 51% (Generatie Z) en 54% en 44% (Millennials).

Voor kopers via social media is de betrouwbaarheid van de verkoper erg belangrijk om wel of niet tot een aankoop over te gaan. Een interessant detail is dat waar aandacht aan wordt besteed verschilt per generatie. Generatie Z en Millennials hechten meer belang aan het aantal volgers en berichten van het bedrijf waar ze kopen. Generatie X en Babyboomers lijken hier minder geïnteresseerd in te zijn, vooral het aantal volgers is voor deze generaties niet zo belangrijk. Zij kijken relatief vaak of het bedrijf ook een website heeft of een keurmerk.

Ben je benieuwd naar nog meer ontwikkelingen in het online gedrag van Nederlanders op het gebied van devices, e-commerce, social media en online betalen en veiligheid? Download dan nu gratis het What’s Happening Online onderzoek 2022 van Ruigrok NetPanel en kom alles te weten over de nieuwste ontwikkelingen en trends! Downloaden kan via:
https://www.whatshappeningonline.nl .

Over het onderzoek
Het jaarlijkse What’s Happening Online onderzoek van Ruigrok NetPanel brengt al 15 jaar inzicht in het online gedrag van Nederlanders. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders die gebruik maken van internet. We zoomen in op vier verschillende generaties: Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers. Door het in kaart brengen van het online gebruik en de behoeftes van verschillende generaties helpt Ruigrok Netpanel bedrijven doelgericht en zo efficiënt mogelijk hun doelgroep te bereiken.

Onderzoeksverantwoording
2.023 Nederlanders van 14 jaar en ouder hebben de online vragenlijst ingevuld. De steekproef van 14 – 17 jaar is representatief voor de Nederlandse bevolking naar geslacht en leeftijd. Vanaf 18 jaar (n=1.998) is de steekproef representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. De datacollectie vond plaats van 4 tot en met 23 maart 2022. Vorig jaar was dit van 8 tot en met 21 maart; tijdens de coronamaatregelen.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht