Industry Wire

Geplaatst door BeCommerce

Sofie Geeroms (BeCommerce): “Online winkelen met Black Friday kan ook duurzaam zijn!”

Brussel, 22/11/2021 – De logistieke sector en pakjesbezorgers hebben het de laatste jaren drukker dan ooit. Om de hoge druk aan te kunnen, beginnen retailers ook almaar vroeger met de promotie van hun kortingen, wat zorgt voor opportuniteiten voor consumenten tijdens Black Friday. Dat valt bovendien te verenigen met de wens om duurzame aankopen te doen. Op de BeCommerce Awards dit jaar, bleek dat webwinkels steeds grotere inspanningen leveren om duurzaam aan e-commerce te doen. Maar ook de consument kan een duit in het zakje doen.

Black Friday zorgt voor hoge druk bij retailers
De logistieke sector en pakjesbezorgers hebben het de laatste jaren drukker dan ooit. Jong én oud kopen een divers assortiment aan producten online: van afwasmiddel tot zwembaden, zo blijkt uit onderzoek van Becommerce. Zo doet drie vierde van de Belgische consumenten minstens een keer per maand een online aankoop. Voornamelijk november en december zijn zeer drukke maanden in de e-commercesector, met Singles Day, Black Friday, Cyber Monday en de decemberfeestdagen in aantocht.

Om deze hoge druk te kunnen bolwerken, starten retailers alsmaar vroeger met de promotie van hun kortingen. En dat zorgt voor opportuniteiten waar consumenten graag op ingaan: “De afgelopen jaren merkten we een recordverkoop op Black Friday”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “In 2019 kochten de Belgen naar aanleiding van Black Friday voor maar liefst 137,5 miljoen euro, 63% meer dan de eerste week van de solden datzelfde jaar. Vorig jaar was de omzet opnieuw ontzettend hoog met 126 miljoen euro, online heeft de sluiting van fysieke winkels tijdens de Black Friday bijna volledig kunnen opvangen. Dit jaar verwachten we dan ook dat er opnieuw een recordverkoop op ons afkomt: de transitie naar online is compleet en mensen zijn de nieuwe manier van shoppen inmiddels gewoon.”
“Black Friday kan ook duurzaam”

Op de BeCommerce Awards dit jaar, bleek opnieuw dat webwinkels steeds grotere inspanningen leveren om duurzaam aan e-commerce te doen en de webshop geeft ook geregeld zelf aan wat de meest duurzame levermethode is voor de consument.

Maar ook de consument kan een duit in het zakje doen door via volgende drie tips duurzaam online te winkelen, op Black Friday of tijdens de rest van het jaar:
1. Kies voor een groene bezorgoptie: haal je pakketje te voet of met de fiets af aan een afhaalpunt of een parcel locker, kies voor een levering op het werk of kies voor een groene ‘last mile delivery’ door de webwinkel.
2. Vermijd dat de bezorger twee keer moet leveren: volg het traject van jouw bestelling en wijzig het tijdstip of plaats van de levering indien nodig.
3. Beperk het aantal retourzendingen: bekijk de productbeschrijvingen en foto’s zorgvuldig op de webshop, zodat je zeker bent van jouw aankoop.
“Tot slot kan je dankzij het BeCommerce keurmerk op de meest veilige manier online shoppen”, concludeert Sofie Geeroms. “Dit keurmerk beschermt je ook wanneer er iets mis gaat met de levering. Bij leveringsproblemen kan de consument zich altijd wenden tot BeCommerce. Onze juridische dienst bemiddelt alle klachten, vaak met een goed resultaat. De tevredenheid van de e-commerceklant is op dit moment zeer hoog en dat kan dankzij de consumentenbescherming van ons keurmerk ook zo blijven.

Over BeCommerce
BeCommerce is de Belgische vzw die ondernemingen, actief op de Belgische markt in de digitale handel, samenbrengt. BeCommerce draagt bij tot het consumentenvertrouwen in de e-commerce door het verstrekken van een formeel vertrouwenskeurmerk aan webshops. Dankzij de certificatie, de security scans, de consumentenratings en beoordelingen van e-commercewebsites bouwt BeCommerce mee aan de groei van de sector.
BeCommerce brengt deze doelstellingen eveneens in de praktijk via bewustmakings-, informatie-, kennis- en onderzoeksprojecten en het ontwikkelen van een eigen Trustmark gedragscode. Bovendien draagt BeCommerce bij tot de creatie van een gunstig economisch en politiek klimaat voor de sector. In het bijzonder ijvert zij voor de opheffing van elke reglementaire beperking die de competitiviteit van de digitale handel met inbegrip van de verkoop op afstand en de verdere ontwikkeling ervan afremt in België.
Zij telt onder haar leden en partners voornamelijk webwinkels en bedrijven die actief zijn in de e-commerce sector en de verkoop op afstand, alsmede bedrijven die diensten leveren in de logistiek, betaling en IT.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht