Industry Wire

Geplaatst door SparkOptimus

SparkOptimus waarschuwt bestuurders: bedrijven maken met AI dezelfde fouten als bij digitaal

Bedrijven dreigen met generatieve en agentic AI dezelfde strategische fouten te maken als tijdens hun digitale transformatie. Dat blijkt uit het vandaag gelanceerde eBook Generative & Agentic AI, guidelines for (supervisory) boards van SparkOptimus, gebaseerd op haar Gen AI benchmarks.

De winnaars van de afgelopen 20 jaar digitale disruptie, gebruikten technologie niet primair om kosten te verlagen, maar om hun klantpropositie fundamenteel te vernieuwen. “Reisbureaus gebruikten digitaal om efficiënter te werken en marges te verbeteren, maar Booking.com won door ‘een reis boeken’ opnieuw uit te vinden,” aldus SparkOptimus. “veel organisaties lijken hier echter weinig van te hebben geleerd”

Uit SparkOptimus’ benchmarks blijkt dat 80 procent van de organisaties geen helder beeld heeft van hoe Generative en Agentic AI hun propositie gaat veranderen en dat ze zich vrijwel uitsluitend richten op productiviteits- en kostenvoordelen. Volgens SparkOptimus is kostenreductie echter slechts een eerste stap. “AI maakt het mogelijk om snel 30 tot 70 procent productiviteitswinst te realiseren, maar vooroplopende organisaties herinvesteren vervolgens 10 tot 30 procent van die winst in nieuwe klantproposities en businessmodellen.”

Dat is geen luxe, maar een noodzaak. In het boek blijkt dat klanten nu al anders met bedrijven interacteren, bijvoorbeeld via AI-chatbots. De komende jaren zullen nieuwe apparaten, zoals smart glasses, die interactie nog verder veranderen. Daarnaast biedt Gen AI organisaties ook volledig nieuwe mogelijkheden om sneller, beter, en goedkoper aan hun klantwensen te voldoen. Organisaties die hier niet op inspelen, verliezen eerst hun klantcontact en daarna hun positie in de markt. Net als veel reisbureaus zijn verdwenen nadat Booking.com het klantcontact over had genomen.

Volgens SparkOptimus blijken zowel kostenreducties als meer fundamentelere veranderingen in de praktijk lastig te realiseren: slechts 12 procent van de AI-initiatieven wordt succesvol opgeschaald. Niet door beperkingen van de technologie, maar door klassieke organisatieproblemen. In het boek blijkt dat AI-initiatieven vooral falen om een aantal redenen:
• 75% door een gebrek aan strategische relevantie of concrete KPI’s
• 75% door een tekort aan Gen AI-vaardigheden
• 70% door uitvoering in silo’s
• 55% door onvoldoende datakwaliteit of -beschikbaarheid
• 50% door een gebrek aan managementaandacht
• 45% door onvoldoende verandermanagement
• 30% door juridische of compliance-belemmeringen bij opschalen

Het eBook richt zich expliciet op bestuurders en commissarissen en biedt zeven pragmatische lessen om deze problemen te omzeilen en de komende jaren relevant te blijven. De kernboodschap: AI is niet alleen een middel om kosten te besparen, maar ook een noodzaak om relevant te blijven voor klanten in een snel-veranderende markt.

Generative & Agentic AI, guidelines for (supervisory) boards is gratis te lezen via:
https://www.sparkoptimus.com/generative-agentive-ai-guidelines-for-supervisory-boards

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht