Industry Wire

Geplaatst door Icecat N.V.

Speelgoeddatamodel volledig omarmd door speelgoedbranche

Afgelopen donderdag organiseerde contentsyndicator “Icecat” een inspiratie- en netwerkbijeenkomst voor de speelgoedbranche. Onder de 150 aanwezigen waren bekende speelgoedspelers zoals LEGO, Selecta, Intertoys, Van der Meulen, BrandUnit Wehkamp, Google, Maxi Toys, Planet Happy, 3sixtyfive, Hatch en vele anderen uit de branche. De dagvoorzitter van deze bijeenkomst was Rick den Boggende, CEO van Caring Fieldmarketing, een bekend gezicht vanwege zijn verleden bij Mattel.

René Rozendal van Icecat die het speelgoeddatamodel in samenwerking met FUN en bol.com drie jaar geleden heeft geïnitieerd, vertelde hoe het datamodel werkt en hoe het is geoptimaliseerd en internationaal uitgerold met nieuwe en huidige partners. Het speelgoeddatamodel is wereldwijd beschikbaar en kent een flinke toename van nieuwe merken en gebruikers zoals Maxi Toys. “We kunnen concluderen dat het datamodel volledig is geaccepteerd”, aldus René Rozendal van Icecat.

Laurence Herman van Google ging in op moderne retail en de invloed van accurate productinformatie op sales-conversie. Laurence Hermen melde dat een consument gemiddeld 200 keer per dag op haar mobiel kijkt. Anderhalf jaar geleden is Google Manufacturer Center geïntroduceerd, waarmee merken meer invloed op en consistentie kunnen creëren voor haar producten in Google. “Via Icecat kunnen producten geautomatiseerd geüpload worden in Google Manufacturer Center”, aldus Laurence.

Speelgoed ondernemer Mark Ligteringen vertelde het publiek hoe hij online en offline beleving creëert met Planet Happy. Door te kiezen voor houten speelgoed en daarna verbreding heeft hij bewezen dat er nog steeds toekomst is voor fysieke retail als onderdeel van omnichannel-benaderingen. Daarnaast onderstreepte Mark Ligteringen hoe belangrijk efficiency is. “Contentcreatie heeft ons veel tijd gekost. Met Icecat-data is geautomatiseerde productactivatie mogelijk. We moeten alles zo snel en efficiënt mogelijk regelen”.

Ted Arends verantwoordelijk voor de Content Centre of Excellence bij Wehkamp startte met een introductie over Wehkamp en haar missie. Het Content Centre heeft eenheid gebracht in het gefragmenteerde contentlandschap binnen Wehkamp. Ted legde uit hoe specialisatie en automatisering bijdraagt en efficiëntieverbetering en de kwaliteit van productcontent. Next steps, zijn het taggen van afbeeldingen, en het geautomatiseerd creëren van unieke marketingteksten op basis van specificaties. Wehkamp maakt gebruikt van toys-, fashion- en tech-productdata uit de Icecat-database. Fashion is in samenwerking met GS1.

Maxi Toys sinds kort onderdeel van Portugese investeerder Green Swan past zich continu aan de veranderende consument. Alain Hellebaut, CEO van MaxiToys, lichtte een tipje van de sluier op over hoe hij en zijn team erin slagen in deze snel bewegende marktaandeel terug te winnen. Alain presenteerde zijn prioriteiten voor 2019, waaronder het verder optimaliseren van de full omnichannel-strategie. In deze strategie hoort ook het automatiseren van productinformatie door middel van het speelgoed datamodel van Icecat. Alain vroeg de merken in de zaal om in gesprek te gaan met Icecat om haar productinformatie beschikbaar te maken, en stimuleert merken die dit al doen om ook te investeren in goede Franse content.

Joris Kroese van Hatch ging in op verwachtingen van de consument en hoe Hatch ervoor zorgt dat je direct op de merk website direct een aankoop kan doen bij een bekende webwinkel of fysieke retailer (Where-To-Buy Local).

Award-winning influencer agency 3sixtyfive geeft merken richting in een tijdperk waarin traditionele media aan kracht hebben ingeboet en de platte advertentie zijn beste tijd heeft gehad. De speelgoedbranche is echter één van de snelst groeiende sectoren waar influencers een grote rol spelen. John Meulemans Managing Director van 3sixtyFive nam het publiek aan de hand en gaf het publiek inzicht in de huidige trends en toonde een aantal best practices.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht