Geplaatst door Spotta

Spotta zet chatbots in tijdens de feestdagen

Oldenzaal, 23 december 2016 – Consumenten die vlak voor de feestdagen zonder inspiratie zitten, krijgen hulp uit onverwachte hoek: digital first bureau Green Orange heeft twee speciale Facebook-chatbots voor Spotta ontwikkeld. Spotta helpt consumenten aan voordeel en inspiratie door middel van huis-aan-huis folders, apps en online diensten. Na de Sinterklaasvariant van de chatbot is zojuist de Kerstversie gelanceerd.

Van Sinterklaascadeau tot Kerstmenu
“We willen consumenten en klanten verrassen met nieuwe vormen van dienstverlening en we zoeken altijd naar manieren om ze een nóg betere ervaring te bieden,” zegt Esther van Schaik, directeur online bij Spotta. “De bots helpen ouders, opa’s en oma’s, ooms en tantes bij zaken als het vinden van cadeaus voor kinderen en het samenstellen van feestelijke menu’s,” legt Van Schaik uit. “Door de slimme technologie van Green Orange was het mogelijk om een dialoog aan te gaan met de Sint. De gebruiker gaf aan wat het gewenste bestedingsbedrag was, voor wie het cadeau bedoeld was en of het bijvoorbeeld om een jongen of een meisje ging. Op basis van deze informatie deed de Sinterklaasbot een suggestie.

Voor de kerst hebben Spotta en Green Orange de bot omgetoverd tot de Kerstman chatbot. Deze helpt gebruikers met het vinden van kerstrecepten voor verschillende gangen. Op basis van een persoonlijke conversatie kunnen gebruikers een compleet kerstmenu ontvangen of recepten voor verschillende gangen.”

Green Orange mixt marketing met technologie
De chatbots werden speciaal voor Spotta ontwikkeld door Green Orange, een digital first bureau dat opereert op het snijvlak tussen marketing en technologie. De chatbots zorgen niet alleen voor klantcontact dat aan het persoonlijke grenst, maar leren ook nog van dat contact. “Tijdens een gesprek met de klant wordt er veel relevante data gegenereerd,” vertelt Thomas Morselt, digitaal strateeg bij Green Orange. “Deze inzichten kun je vervolgens inzetten om het contact met de gebruiker nog persoonlijker te maken, wat resulteert in een betere klantervaring. En dat is essentieel voor dienstverleners in het digitale tijdperk.”

Hoe werkt het?
De algoritmes zijn bijzonder geavanceerd, maar het gebruik van de chatbots is erg eenvoudig. De gebruiker kan kiezen tussen kennismaking met de bot door middel van een ‘gezellig’ gesprekje of meteen een cadeau-idee of een recept ontvangen. “Opvallend is dat ruim tweederde van de bezoekers koos voor het kennismakingsgesprekje,” vertelt Morselt. “Op basis van dit gesprekje bepaalt de bot of de klant introvert of extravert is en past daar vervolgens de antwoorden op aan.”

Er worden bovendien machine learning technieken gebruikt om de voorkeuren van klanten te leren kennen. Morselt: “Bij herhaaldelijk gebruik wist de Sinterklaasbot met wie hij te maken had en we konden de bot op basis van de voorkeuren van gebruikers ook veel slimmer cadeaus aan laten bieden. Het is mooi om te zien hoe persoonlijk mensen worden tegen onze bots, zelfs tot aan het sturen van foto’s van zichzelf aan toe.”

Meer bots in 2017?
Spotta lanceert deze bots om te leren van het gebruik van chatbots. “We onderzoeken momenteel of we deze technologie op dagelijkse basis willen gaan inzetten of dat we het thematisch blijven gebruiken, bijvoorbeeld tijdens Pasen of Moederdag,” besluit Van Schaik. “We gaan het in ieder geval wel vaker gebruiken, vermoed ik. Onze klanten waarderen de bots en wij dus ook.”