STABILO: ‘Stop met scrollen, start beginning’

Nieuwe wereldwijde campagne van KesselsKramer motiveert iedereen om te blijven beginnen.
Hoe begin je iets nieuws? Wat moet het worden? Waar begin je? De nieuwe campagne van STABILO laat zien dat deze vragen er eigenlijk niet zo toe doen. Het gaat er niet om hoe je begint, maar dat je begint. Daarom zegt STABILO: Start Beginning.
Toetsenborden, spraakbesturing, filters, AI en andere digitale hulpmiddelen hebben ons leven verrijkt. Ze worden vaak gebruikt om zo snel mogelijk ‘perfectie’ te bereiken. Maar volgens recent neurowetenschappelijk onderzoek lopen we op die manier het risico veel te verliezen. Schrijven of tekenen met onze handen verbetert de connectiviteit van de hersenen en bevordert het leren – zeggen hersenonderzoekers professor Audrey van der Meer en professor Ruud van der Weel (Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie), in een reeks onderzoeken gepubliceerd in Frontiers of Psychology*. Van der Meer stelt zelfs dat de connectiviteit van specifieke neurale netwerken niet alleen afneemt, maar zelfs helemaal kan verdwijnen als ze niet regelmatig worden gebruikt. Daarom is het belangrijk om het proces van proberen, falen, leren en het ontwikkelen van onze eigen unieke vaardigheden en stijl door middel van praktische oefening in stand te houden. Dit zogenaamde ‘embodied learning’ is niet alleen voor jonge hersenen – het is essentieel voor alle leeftijden.
“Als je AI gebruikt, train je AI. Als je pen en papier gebruikt,
train je je hersenen.” – Professor Audrey van der Meer
Dit inzicht vormde een belangrijke inspiratiebron voor KesselsKramer om een nieuwe wereldwijde campagne te ontwikkelen voor haar nieuwe klant STABILO, een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van schrijfwaren. Het sloot perfect aan bij het inzicht dat we waarschijnlijk allemaal wel herkennen, namelijk dat er miljoenen redenen zijn om geen pen of potlood te pakken en niet te beginnen met wat je ook maar wilt beginnen.
Soms voelt beginnen als het moeilijkste en spannendste deel van een proces, maar het is vaak ook het mooiste en belangrijkste moment. Het moment waarop je vrijuit kunt schrijven of tekenen, iets geks kunt proberen, iets lelijks kunt maken, terwijl je tegelijkertijd onbewust je gedachten ordent, leert wat je wel en niet kunt en je eigen stijl ontwikkelt. En je hebt er maar weinig voor nodig. Met alleen een stukje papier en een pen kun je het begin maken van een film, een boek of een wetenschappelijke doorbraak.
“We richten ons vaak op het eindresultaat, maar de echte magie zit in het begin. Bij STABILO willen we mensen inspireren om die eerste stap te zetten, om te ontdekken, te leren en het proces te omarmen.”
– Edgar Schulten, Brand Director, STABILO
In de ‘Start Beginning’-campagne van KesselsKramer toont STABILO de schoonheid van beginnen door te werken met veel verschillende soorten beginners: van een enthousiast kind tot een gevestigde kunstenaar. De film bestaat uit de individuele creatieve uitingen van kunstenaars over de hele wereld, zoals Aki and Koichi, Willem de Haan, Martcellia Luinic, Marc Bohle, Suli Breaks en zelfs een robot. Uiteindelijk zijn ook de meest ervaren mensen in zekere zin nog steeds beginners, elke dag opnieuw. Vanuit diezelfde gedachte werkte KesselsKramer samen met de Nederlandse regisseur Suzanne Koopstra; dit is haar eerste commercial en ze studeerde tegelijkertijd af aan de filmacademie.
“Het maakt niet uit hoe professioneel of gearriveerd je bent, je bent altijd ergens een amateur in. Als je niet steeds opnieuw met iets nieuws begint, zul je niet groeien. Daarom geloven wij dat iedereen een beginner is, of in ieder geval de beginner in zichzelf naar boven moet halen”, aldus Maartje Slijpen, creatief directeur bij KesselsKramer.
Beginnen draait ook om het loslaten van controle. Daarom vroeg KesselsKramer iedere kunstenaar om iets te maken met een aantal woorden uit het Start Beginning manifest. Het teruggestuurde beeldmateriaal werd samengevoegd en vormt de basis van een langlopende, wereldwijde, modulaire campagne met honderden middelen; lange, middellange en korte video’s, print, OOH en meer, zodat ieder land een eigen campagne kan maken die past bij de lokale behoeften.
Dus stop met scrollen, stop met uitstellen, stop met piekeren en: Start Beginning.
Credits:
Klant: STABILO
Agency & Productie: KesselsKramer
Insights: TrendsActive
Regie: Suzanne Koopstra
EP: Ninnog Duivenvoorde
DOP: Lenny Lu
Edit: Arthur Ivens
Grading: De Grot (Wietse van Bezooijen)
Muziek & SFX: Thomas Peters
Fotografie: Koen Berkhout
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.