Industry Wire

Geplaatst door Neople

Start-up Neople wil werk weer menselijk maken door de inzet van digitale collega’s

Hans de Penning, hiervoor oprichter en oud-CEO van deelautobedrijf Amber, is Neople gestart om kunstmatige intelligentie toegankelijk te maken voor alle werknemers. Als nog jonge ondernemer heeft Hans er al een aantal jaren op zitten in ondernemersland. Bij Amber zag hij hoe snel de ontwikkelingen rondom AI gingen, maar ook hoe moeizaam bedrijven hier in mee konden gaan. Tegelijkertijd liep door de huidige krappe arbeidsmarkt de werkdruk voor support medewerkers snel op. Dat moest beter en slimmer kunnen dacht hij.

Vanuit een gedeelde passie om dit probleem op te lossen kwam hij in de zomer van 2022 met Job Nijenhuis, Bas Ploeg en Sander Kok samen en zijn ze in stealth mode gaan broeden op Neople. Neople is een ‘uitzendbureau voor digitale collega’s’. Deze digitale collega’s, de Neople, zijn getraind op alle informatie van een bedrijf. Ze werken mee door antwoorden te geven op inkomende vragen van collega’s, op de communicatiekanalen waar een bedrijf al actief is.

2022: het jaar van Generative AI

Het afgelopen jaar volgden de verschillende AI-technologien elkaar snel op. Van Dall-E naar Midjourney en als kers op de taart ChatGPT. Veel bedrijven zien de waarde, maar zijn ook vaak zoekende hoe ze dergelijke technologieën op de correcte manier kunnen inzetten. En daar wil De Penning verandering in brengen: ‘ChatGPT is natuurlijk waanzinnig, maar heeft ook flink wat uitdagingen. Zo is het voor vrijwel ieder bedrijf uitdagend om het echt toepasbaar en relevant te maken. ChatGPT heeft vooral het internet gelezen en heeft natuurlijk geen toegang tot bedrijfsspecifieke documenten en data. Daarnaast zijn antwoorden verzonnen en daardoor niet altijd waar. Ook weet je niet waar de antwoorden vandaan komen en of ze dus wel betrouwbaar zijn’

De Penning vervolgt: ‘Met Neople willen we dat alle bedrijven op een eenvoudige en veilige manier gebruik kunnen maken van AI. We doen dat door de Neople te trainen op alle kennis die een werknemer nodig heeft om zijn werk te doen. Daarnaast introduceren we geen nieuwe platformen en tools – die zijn er volgens ons al genoeg. We werken daar waar jij al werkt, op de manier hoe jij graag werkt. Dat betekent op Whatsapp, Teams, Slack of geïntegreerd in een contact center. Stel onze Neople simpelweg een vraag en ze geven direct een antwoord, inclusief de referentiebron waar ze het antwoord gevonden hebben. Zo krijgt elke werknemer een persoonlijke assistent.’

Bijna 50% van de werkweek gaat verloren aan het opzoeken van informatie en het uitwisselen van berichten.

Het doel van Neople is voornamelijk om te ondersteunen bij de repetitieve werkzaamheden die horen bij werken. Onderzoek van McKinsey toont aan dat bijna 50% van onze werkweek op gaat in het opzoeken van informatie en dit vervolgens verwerken in berichten zoals e-mails. Dat kan slimmer gelooft De Penning:

‘Veel van ons werk omvat taken waar een Neople simpelweg beter in is. Zoals het opzoeken van informatie op een complex intranet of ver weg verstopt in contracten. Of bijvoorbeeld het lezen van alle duizenden pagina’s aan handboeken en productinformatie. Maar er zijn ook veel zaken waar de mens juist duizendmaal beter voor geschikt is. We willen die verhouding weer herstellen en werk menselijker maken. En daarmee leuker voor iedereen’

We zijn al volop bezig

Inmiddels zijn de eerste Neople al actief in het werkveld, met als launching customer e-commerce partij Toppy. Toppy verwerkt zo’n 250.000 orders per jaar, waaronder veel buitenproducten zoals jacuzzi’s, zwembaden en tuinartikelen. Hun digitale assistant, Neople Bob, is getraind op alle productinformatie, FAQs, de website en meer. Hij zorgt er voor dat antwoorden op binnenkomende vragen direct klaar staan voor de medewerkers. Zij moeten het antwoord enkel modereren om het vervolgens direct te versturen of eventueel nog wat aan te passen.

Neople focust zich in eerste instantie op bedrijven met een grote support afdeling

Hans legt uit waarom: ‘Bijvoorbeeld bedrijven in e-commerce zien het groeiende belang van een uitstekende customer experience, maar moeten tegelijkertijd ook hoge volumes tickets wegwerken met uiteenlopende binnenkomende vragen. Daar wringt het vaak. Je wilt een persoonlijke aanpak die wel schaalt. Door onze technologie kan je veel meer inkomende vragen aan. Wij zetten waar mogelijk de antwoorden al klaar, getraind op de juiste tone of voice voor het bedrijf.’

20 Neople aan het werk na het 2e kwartaal

‘We zijn hard op weg om de eerste 20 Neople uit te zenden in de eerste 6 maanden. We zijn daarnaast nu pilots aan het draaien bij enkele grote corporates in Nederland. Zo zijn we werkzaam in de accountancy, maar ook bij een grote luchtvaartmaatschappij om het HR team te ondersteunen. We zien daar erg veelbelovende resultaten en geloven er in dat onze Neople in de nabije toekomst nog veel meer verschillende bedrijven gaan helpen. Onze visie is dat we over een aantal jaar een platform zijn met digitale collega’s, klaar om te assisteren met werk.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht