Geplaatst door Closure

Je start-up wint een grote prijs, en nu? Een interview met Closure

Wat doet Closure?

Closure zorgt ervoor dat je abonnementen kan opzeggen op één centrale plek. Vaak blijven abonnementen, contracten en (social media) accounts nog jarenlang doorlopen na een overlijden. Opzeggen is lastig, kost veel tijd en is confronterend. Onze dienst zegt zorgvuldig diensten voor u op. Denk daarbij aan telefoonabonnement, verzekering, bankrekening, tijdschriften, facebook en fitnessclubs.

Wie zijn jullie?

Wij zijn Chantal van der Velde en Graciëlla van Hamersveld en kennen elkaar onder andere van onze studie econometrie. De aanleiding voor Closure is dat wij in onze omgeving zagen hoeveel pijn en last mensen ervaarden na een overlijden. Niet alleen rond de uitvaart, maar ook nog een hele tijd daarna. één van de oorzaken daarvan is het feit dat abonnementen, contracten en accounts stopgezet dienen te worden na een overlijden. Dat zijn er gemiddeld namelijk dertig. Hier wilden wij graag iets aan doen. We hadden altijd al iets met ondernemerschap en er was nog niemand die hier iets aan deed, dus zijn wij met Closure gestart.

En waar staat jullie start-up nu, acht maanden na het winnen van de Philips Innovation Award?

Ons platform is operationeel en we hebben al vele nabestaanden succesvol geholpen. Nadat we in mei de Philips Innovation Award wonnen, zijn we van start gegaan met onze pilots. De jury gaf aan dat wij een voor velen bekend probleem aanpakken. Dit blijkt ook uit de pilots en de reacties van de nabestaanden die we ondersteunen bij het opzeggen van alle abonnementen na een overlijden. Daarnaast hebben we een investering binnen gehaald, zodat we onze ambitie om de dienst nog verder uit te breiden waar kunnen maken.

Wat heb je aan de ervaring van de Philips Innovation Award gehad?

Alle clichés zijn waar: je bedenkt een concept en dit verandert gaandeweg volledig. Als je deelneemt aan de Philips Innovation Award haal je enorm veel uit het feit dat allerlei ervaren zakenmensen je uitdagen op je business model, je verdien model en allerlei juridische vraagstukken. Hierdoor word je continue met je neus op de feiten gedrukt. Daarnaast krijg je training op het gebied van pitchen, wat je helpt bij verdere gesprekken met bijvoorbeeld investeerders.

Als je dan ook nog wint, komt er natuurlijk nog veel meer op je af. Naast het prijzengeld, waarbij je van de deelnemende bedrijven waardevolle ondersteuning krijgt, opent de media-aandacht veel deuren voor je bedrijf.

Als je terugkijkt op het beginnen van Closure, en je zou 1 ding mogen veranderen.; wat is dat dan en waarom?

Volgens mij is het erg belangrijk om vanaf het begin af aan groot te denken. Omdat wij nog nooit eerder een bedrijf hadden gestart, hadden wij de neiging om enigszins behoudend te denken. Onze coaches hebben ons daarin continue uitgedaagd, waardoor we nu een veel ambitieuzer plan hebben.

En verder, wat is jullie toekomstvisie?

Wij voorzien een dag waarop overal ter wereld ieder zijn of haar nalatenschap in de private sector automatisch wordt afgerond, net als in de publieke sector. Onze ambitie is daarom dan ook om op korte termijn ons netwerk van private bedrijven uit te breiden naar het buitenland. Door het schaalbare business model zien wij veel potentie om een grote – en tevens groeiende – last weg te nemen in de huidige samenleving in het binnen- en buitenland.