Industry Wire

Geplaatst door Dassault Systèmes

Thuiswinkelaars rekenen op flexibele bezorging

‘s-Hertogenbosch, 20 mei 2019 – Fysieke winkels zijn in 2030 allerminst verdwenen, maar zijn wel ‘smart’, persoonlijk en volledig gericht op beleving. Wie liever thuiswinkelt, kan rekenen op een razendsnelle bezorging op een zelfgekozen tijdstip. Dat verwacht althans het overgrote deel van de consumenten, zo blijkt uit het onderzoek ‘City of 2030’. CITE Research voerde dit onderzoek in opdracht van Dassault Systèmes uit onder duizend Amerikaanse volwassenen.

Als het aan de consumenten ligt, is de retailsector in 2030 in hoge mate gedigitaliseerd. Winkels kunnen volgens 84 procent van de ondervraagden alle denkbare producten op ieder gewenst tijdstip leveren. Wie toch naar een fysieke winkel gaat, staat volgens 81 procent een interactieve en gepersonaliseerde shopervaring te wachten. 84 procent rekent op voorzieningen voor betalingen met de smartphone. Volgens 80 procent verloopt dat tegen die tijd bovendien zonder tussenkomst van een kassamedewerker.

Bijvoorbeeld schoenen- en lederwarenmerk ECCO leverde al een aansprekend voorbeeld van die interactieve en gepersonaliseerde shopervaring. In de experimentele ECCO-schoenenwinkel W-21 in Amsterdam konden consumenten silliconen tussenzolen volledig op maat laten 3D-printen. Nog dezelfde dag liep de klant met volledig gepersonaliseerde schoenen naar buiten. Het Innovation Lab van ECCO werkte hiervoor samen met het FashionLab van Dassault Systèmes.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Al dat gemak mag niet ten koste gaan van de aandacht voor mens en milieu. Zeker niet volgens de jongere generatie. Voor bijna de helft (49 procent) van de groep ondervraagden tussen de 18 en 24 oud staat maatschappelijke verantwoordelijkheid in de top-3 van belangrijke kenmerken van retailers. Voor de leeftijdscategorieën 25-34, 35-44, 45-54 en 55+ is dat iets minder belangrijk, met respectievelijk een top-3-notering voor 47 procent, 43 procent, 21 procent en 28 procent van de ondervraagden.

Opvallend zijn sommige verschillen tussen de seksen. Mannen vinden automatisering over het algemeen belangrijker dan vrouwen. 45 procent van de mannen noemt het als een top-3-prioriteit, tegenover 33 procent van de vrouwen. Vrouwen hechten daarentegen meer belang aan toegankelijkheid (71 procent versus 62 procent).

Hoge eisen
“Consumenten stellen hoge eisen aan retailers. Winkels moeten de komende jaren laten zien wat ze waard zijn en de aansluiting met de concurrentie niet verliezen. Dat kan alleen als ze stevig inzetten op digitale innovaties en nieuwe technologieën, en tegelijkertijd maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit het oog verliezen. Wie dat nalaat, verliest aansluiting met de markt”, zegt Tim Illingworth, Vice President Northern Europe van Dassault Systèmes.

– – – Einde media alert – – –

Over Dassault Systèmes
Dassault Systèmes, de 3DEXPERIENCE-specialist, levert organisaties en consumenten virtuele werelden voor het bedenken en creëren van duurzame innovaties. De marktleidende oplossingen van het bedrijf transformeren de manier waarop producten worden ontworpen, geproduceerd en ondersteund. Verder stimuleert de samenwerkingssoftware van Dassault Systèmes ook sociale innovatie, omdat het de mogelijkheden van de virtuele wereld voor iedereen verder uitbreidt om de echte wereld te kunnen verbeteren. Het bedrijf voegt met zijn oplossingen waarde toe aan meer dan 250.000 klanten in elke grootte en industrie, in ruim 140 landen. Kijk voor meer informatie op http://www.3ds.com/

3DEXPERIENCE, het Compass-logo en 3DS-logo, CATIA, SOLIDWORKS, ENOVIA, DELMIA, SIMULIA, GEOVIA, EXALEAD, 3D VIA, BIOVIA, NETVIBES en 3DEXCITE zijn geregistreerde handelsmerken van Dassault Systèmes of zijn dochterondernemingen in de VS en/of andere landen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht