Tilburg University reikt IT-prijs uit aan NS topman Hessel Dikkers

Tilburg University heeft op vrijdag 21 februari de KUBBIK-prijs 2014 uitgereikt aan Hessel Dikkers, CIO van de Nederlandse Spoorwegen. Dekkers ontving de prijs tijdens het congres ‘Living Limitless and the Future Trends’, georganiseerd door de Tilburgse studievereniging Asset-SBIT.

De KUBBIK-prijs wordt sinds 1994 regelmatig uitgereikt aan personen die zich in Nederland of Vlaanderen buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt op het vakgebied van de Informatiekunde en de inzet van Informatietechnologie (IT). Hessel Dikkers ontving de KUBBIK-prijs, een klein kunstwerk met inscriptie, voor zijn succesvolle bijdrage aan belangrijke business transformaties. Deze bracht hij tot stand door fundamentele veranderingen door te voeren in de IT processen van diverse bedrijven.

“Aangezien IT inmiddels een dominante factor van de business is, is het succesvol transformeren van IT een kritieke succesfactor voor de continuïteit van de organisatie als geheel. IT Transformaties blijken in de praktijk gemakkelijk op een debacle uit te kunnen lopen. Het belang is evident, maar succesverhalen zijn schaars. Hessel Dikkers is er al enkele malen als CIO/COO in geslaagd met succes belangrijke en zeer omvangrijke transformaties te hebben doorgevoerd. Bij de Nederlandse Spoorwegen is hij opnieuw op een succesvolle manier bezig om de IT te standaardiseren en te centraliseren- en daarmee efficiënter en effectiever te maken”, aldus het juryrapport.

Over Hessel Dikkers
Hessel Dikkers is sinds 2012 Chief Information Officer bij de Nederlandse Spoorwegen en lid van de directie van NS Reizigers. Daarvoor werkte sinds 2008 als CIO en COO bij SNS Reaal. Hier was hij verantwoordelijk voor het integreren van de vijf business IT afdelingen (zowel van het verzekerings- als van het bankbedrijf) in één groep, IT en change management. Bij ABN Amro, waar hij van 2005 tot 2008 werkte, was Hessel Dikkers verantwoordelijk voor het implementeren van de IT outsourcing en offshoring voor de Business Unit Nederland. Ook legde hij, samen met Fortis en RBS, de basis voor de separatieprogramma’s van de ABN Amro Bank in het kader van de overname door het consortium van RBS, Fortis en Santander. De contracten met onder andere Infosys en Tata Consultancy zijn, onder Dikkers’ leiding, succesvol geïmplementeerd en hebben de bank veel voordelen gebracht.

Over de KUBBIK-prijs
Kandidaten voor de KUBBIK-prijs zijn afkomstig uit het bedrijfsleven of de universitaire wereld. Voor kandidaten uit het bedrijfsleven wordt met name gekeken naar het innovatieve karakter van werkwijzen, systemen, e.d. die door toedoen van de betrokken persoon zijn gerealiseerd. De prijs is de afgelopen jaren uitgereikt aan topman van de Belgische pers Luc Missorten (2012), de Antwerpse hoogleraar Wim van Grembergen (2010), voormalig staatssecretaris en demissionair Minister van Financiën Jan-Kees de Jager (2009) en de Tilburgse hoogleraar Piet Ribbers (2007).