Geplaatst door Apple

‘Today at Apple’ zorgt voor nieuwe ervaringen in elke Apple Store

CUPERTINO, 25 april 2017 – Apple heeft vandaag plannen bekendgemaakt om volgende maand tientallen nieuwe leerzame sessies te lanceren in alle 495 Apple Stores. De onderwerpen van deze sessies lopen uiteen van het maken van foto’s, video’s en muziek tot programmeren, kunst, design en nog veel meer. Deze praktische sessies, die gezamenlijk ‘Today at Apple’ worden genoemd, worden geleid door ervaren medewerkers, en in sommige steden zelfs door wereldberoemde kunstenaars, fotografen en muzikanten. Er zijn sessies voor alle niveaus, van stapsgewijze lessen voor beginners tot programma’s op professioneel niveau.

“Bij elke Apple Store willen we graag een bron van kennis en inspiratie zijn voor iedereen die hier binnenkomt,” aldus Angela Ahrendts, senior vice president Retail bij Apple. “Met ‘Today at Apple’ stemmen we onze ervaringen beter af op de plaatselijke gemeenschap, zodat we klanten en ondernemers beter van dienst kunnen zijn. We creëren een ruimte waarin het beste van Apple samenkomt en waar iedereen de kans krijgt om contact te leggen met anderen, een nieuwe passie te ontdekken of zijn vaardigheden naar een hoger plan te tillen. Iedereen die meedoet, kan een leuke, leerzame ervaring tegemoet zien.”

De gratis programma’s richten zich op de populairste features van Apple producten, en er zijn sessies voor deelnemers van alle leeftijden en alle niveaus. Een iPhone-gebruiker die geïnteresseerd is in fotografie kan bijvoorbeeld kiezen uit zes Stap voor stap-sessies waarin onder andere het maken, ordenen en bewerken van foto’s aan bod komt. Fotografen die al iets meer ervaring hebben, kunnen zich aanmelden voor een Fotowandeling, waarbij ze de Store verlaten om zich te verdiepen in technieken als het gebruik van licht en schaduw, portretfotografie en het vertellen van een verhaal in foto’s. Een Fotolab-sessie gaat nog een stapje verder, met professionele fotografen die langskomen om te vertellen over bijvoorbeeld het nemen van spontane foto’s, het opbouwen van een merk op social media of hun eigen werkwijze.*

Apple zal ook speciale programma’s aanbieden voor leerkrachten en gezinnen. Tijdens Dinsdag docentendag kunnen leerkrachten samenkomen om te leren hoe ze technologie op nieuwe manieren kunnen toepassen in het klaslokaal. Ook kunnen aspirant-programmeurs van alle leeftijden leren hoe ze programmeren met Swift, de programmeertaal van Apple voor iOS- en Mac-apps.** In het weekend kunnen gezinnen meedoen aan het Kids-uur, met activiteiten die uiteenlopen van muziekmaken tot programmeren met robots. Bij het nieuwe Business Circuits-programma kunnen eigenaars van kleine bedrijven in contact komen met plaatselijke en wereldwijde ondernemers.

De meeste sessies worden geleid door een Creative Pro, het kunstzinnige equivalent van de technisch onderlegde Apple Genius. Elke Creative Pro is een expert in één of meerdere kunstdisciplines en speciaal getraind om zijn kennis over te dragen op Apple gebruikers van alle niveaus.

‘Today at Apple’-programma’s
Het aanbod van ‘Today at Apple’ bestaat uit programma’s met meer dan 60 verschillende creatieve sessies, waaronder de volgende:

– Studio-sessies zijn de Apple versie van de kantooruren van een docent. Creative Pro’s geven sessies van anderhalf uur over onderwerpen die uiteenlopen van kunst en design tot documenten en presentaties. Iedereen kan zijn eigen project meenemen om advies te vragen van experts, of deze tijd gebruiken om met anderen samen te werken.

– Tijdens Foto- en Schetswandelingen krijgen deelnemers de gelegenheid om nieuwe technieken zelf uit te proberen tijdens een interactieve wandeling in de buurt bij Apple. Onder Fotowandelingen vallen sessies over het fotograferen van architectuur of het filmen van bewegende objecten. Tijdens Schetswandelingen wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld aquarelleren en kwasttechnieken, en worden er tekeningen gemaakt aan de hand van observaties.

– Het doel van Kids-uur is om de creativiteit te prikkelen met leuke, praktische projecten. De sessies gaan onder andere over programmeren met robots van Sphero, muziek maken met GarageBand en samen films maken met iMovie.

– Tijdens de sessies over programmeren gaan deelnemers aan de slag met Swift Playgrounds, een iPad-app die beginners op een leuke en interactieve manier laat kennismaken met programmeren. De deelnemers werken met dezelfde programmeercode die professionele ontwikkelaars iedere dag gebruiken.**

– Tijdens Fotolab komen deskundige fotografen langs om te experimenteren met nieuwe technieken en stijlen, of geven ze hun publiek een inkijkje in hun werkwijze. Op een vergelijkbare manier worden tijdens Muzieklab-sessies verschillende genres en beats behandeld om nieuwe tools te introduceren bij muzikanten van elk niveau.*

– In de Pro-serie kunnen gevorderde gebruikers zich verdiepen in Final Cut Pro X and Logic Pro X tijdens sessies over kleurcorrectie, grading, postproductie, audiobewerking, montage en nog veel meer.*

– Bij de Perspectieven-sessies en optredens, die bij een select aantal Stores worden verzorgd, vertellen invloedrijke kunstenaars en muzikanten over hun creatieve proces of geven ze ter plekke een demonstratie van hun talent.

Voor de uitvoering van de nieuwe programma’s krijgen alle Stores nieuwe Forum-beeldschermen ter beschikking. Dit zijn mobiele beeldschermen die door het designteam van Apple speciaal voor ‘Today at Apple’-sessies zijn ontworpen. Daarnaast wordt het geluidssysteem van elke Store vernieuwd en komen er bovendien meer zitplaatsen.

‘Today at Apple’ gaat in mei wereldwijd van start, waarna er in iedere Store sessies zullen plaatsvinden.

* In bepaalde Stores
** In de meeste landen

Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vier softwareplatforms van Apple, iOS, macOS, watchOS en tvOS, zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.