Industry Wire

Geplaatst door SAS

Toekomstvisie 2025: AI en GenAI volgens MarTech-experts

Huizen, 11 november 2024 – Terwijl AI en GenAI volop in de schijnwerpers staan, maken marketeers zich op voor de kansen en uitdagingen die 2025 zal brengen. We vroegen marketing experts van SAS, marktleider in data en AI, naar hun voorspellingen voor 2025 op het gebied van marketingtechnologie (MarTech), klantinzichten en meer.

Van eenvoudige GenAI-toepassingen naar geavanceerde AI-strategieën
In 2025 zullen marketeers de stap zetten van eenvoudige GenAI-toepassingen, gericht op productiviteit en content, naar geavanceerdere AI-mogelijkheden die concurrentievoordeel en omzetgroei stimuleren. Ze gaan verder dan grote taalmodellen (LLM’s) en omarmen nieuwe GenAI-tools zoals synthetische data en digital twins, naast beproefde AI-technologieën zoals machine learning. Het resultaat? Gepersonaliseerde klantbelevingen en effectieve campagnes.

Verantwoorde marketing in stroomversnelling
Uit een studie van Harvard Business Review blijkt dat maar liefst 74 procent van de ondervraagde marketeers denkt dat GenAI een waardevolle uitbreiding op hun MarTech-stack is. En 37 procent is van plan om de investeringen in GenAI het komende jaar te verhogen. Tegelijkertijd vormt deze integratie ook een uitdaging, want 38 procent van de marketeers geeft aan hier moeite mee te hebben. Data-uitdagingen spelen hierin een belangrijke rol: 37 procent heeft te maken met gebrekkige datakwaliteit, 31 procent met geïsoleerde klantdata, en 29 procent met een gebrek aan realtime data. Deze problemen belemmeren het opbouwen van klantvertrouwen door middel van marketingtechnologie.

“In 2025 zullen verantwoorde marketingstrategieën aan belang winnen. Door MarTech oplossingen – waaronder traditionele en generatieve AI – verantwoord in te zetten, kunnen organisaties klantdata zorgvuldig beheren en tegelijkertijd gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen bieden. Hierdoor versterken ze het vertrouwen en de loyaliteit van klanten, en moedigen ze klanten aan om hun data te delen—wat hypergepersonaliseerde marketing mogelijk maakt,” zegt Mike Blanchard, Vice President of MarTech Solutions bij SAS.

Co-creatie en campagnebeheer
Campagnebeheer maakt een comeback, terwijl co-creatie een steeds prominentere rol speelt in marketingstrategieën, mede door de opkomst van (Gen)AI. Door klanten actief te betrekken bij de ontwikkeling van producten, bijvoorbeeld via AI-gestuurde tools zoals beeldgeneratoren, krijgen organisaties diepgaand inzicht in klantbehoeften en merkperceptie. Deze waardevolle feedback vertaalt zich naar sterkere campagnes en producten die beter aansluiten bij de wensen van de klant.
Tegelijkertijd krijgen segmentatie en doelgroepcreatie opnieuw de aandacht als essentiële middelen voor klantpersonalisatie binnen campagnebeheer. Door slimme cloud-datastrategieën kunnen organisaties campagnebeheer effectiever inzetten, zodat zowel co-creatie als gepersonaliseerde campagnes bijdragen aan betere klantrelaties en merkloyaliteit.

Composable klantdataplatforms (CDP)
‘Composability’ is de nieuwste trend binnen klantdataplatformen (CDP’s) en zal de CDP-markt in 2025 ingrijpend veranderen. Deze ‘composable’ aanpak maakt het mogelijk om data direct te benaderen op hun bestaande locatie, zoals een cloud datawarehouse, zonder deze te hoeven verplaatsen naar een CDP-database. Dit stelt marketeers in staat om alleen de functies te gebruiken die ze nodig hebben, zonder onnodige functionaliteiten. Analisten zoals Forrester en Gartner zien het composable datawarehouse dan ook als een essentiële factor voor een volledig klantbeeld en voorspellen dat deze aanpak de CDP-markt zal transformeren.

Wil je meer weten over voorspellingen die SAS-experts voor 2025 doen, kijk dan op SAS 2025 Predictions.

###

Over SAS
SAS is wereldwijd marktleider op het gebied van data en AI, waaronder sectorspecifieke oplossingen. SAS helpt organisaties data sneller om te zetten in betrouwbare beslissingen. SAS biedt THE POWER TO KNOW®

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht