Industry Wire

Geplaatst door AFAS

Top marketingmaand AFAS Software ondanks boycot online advertising

Leusden, 13 november 2018 – AFAS Software heeft op commercieel gebied een uitstekende maand beleefd terwijl het bedrijf in het kader van STOPtober een maand lang geen online advertenties inkocht via zoekmachines en sociale media. Het organisch zoekverkeer was nog nooit zo groot en de leadgeneratie liep onverminderd door, terwijl AFAS vele duizenden euro’s bespaarde. 

Terwijl AFAS in oktober geen ‘commerciële’ advertenties inkocht op Google, Bing en LinkedIn bezochten nog nooit zoveel ‘organische’ bezoekers AFAS.nl. In totaal kwamen afgelopen maand 61 procent meer bezoekers binnen op AFAS.nl via organisch bezoekverkeer. Alleen de productpagina’s zijn in hun totaliteit 12 procent minder weergegeven in oktober dan in september.

Het organisch zoekverkeer via Google groeide ten opzichte van september met 34 procent en was in oktober verantwoordelijk voor bijna 70 procent van de bezoekers.

Het conversiepercentage van organisch bezoekverkeer steeg met 24,2 procent. Zo nam het aantal downloads via organisch zoekverkeer toe met 72,8 procent. “Als je niet adverteert, kom je organisch bovendrijven en wordt duidelijk welke pagina’s goed zijn of beter moeten, omdat de kwaliteit van de pagina niet door een advertentie wordt gemaskeerd”, zegt Martijn Delahaye, marketingdirecteur van AFAS Software. “Leadgeneratie gaat bepaald niet op zwart. Uiteraard zijn dit de conclusies van slechts een maand en is dit het gevolg van jarenlang duurzaam investeren in onze online zichtbaarheid.”

Nieuwsgierig en scherp worden
AFAS is bezig aan haar beste jaar sinds de oprichting; de commerciële targets voor dit jaar zijn al binnen. “Je kunt dan op je lauweren rusten, maar je kunt ook zeggen: we zetten alles eens op nul. Het voelt goed om af en toe weer kwetsbaar te zijn. Ik wilde dat we bij Marketing extra nieuwsgierig, scherp, kritisch en creatief zouden worden. Waar moeten we ons geld aan uitgeven?”, zegt Delahaye. AFAS experimenteert graag op het gebied van marketing. “Dat is dé manier om te leren. Soms moet je even stoppen met wat je altijd doet om te zien wat echt belangrijk is. Je weet tenslotte pas wat je mist, als het er niet is.”
Oktober is normaal gesproken een belangrijke maand in commercieel opzicht. Om het experiment zo objectief mogelijk uit te voeren werd de salesafdeling bewust niet op de hoogte gesteld. Het team commercie (verkoop binnendienst) had in oktober zelfs zijn hoogste target van het jaar. “Het was daarom een extra spannend experiment. Maar opmerkelijk genoeg hebben ze er helemaal niets van gemerkt omdat we een uitstekende maand hebben gehad.”

Gouden combinatie
Dit alles betekent niet dat AFAS nu stopt met betaalde online advertenties. “We ervaren nog steeds de meerwaarde, maar we zien ook dat als mensen je echt willen vinden ze ook wel bij je terechtkomen. Dan moeten er wel twee andere dingen heel goed in orde zijn: je organische vindbaarheid én het hebben van een sterk merk. Dit experiment geeft aan dat dit voor ons een gouden combinatie is.”

Over AFAS Software
AFAS Software inspireert beter ondernemen. Het Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt al ruim 20 jaar innovatieve softwareproducten en neemt daarbij zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door de flexibiliteit van de software, die volledig af te stemmen is op branchespecifieke situaties, automatiseert AFAS bedrijven en organisaties in alle branches. Hiermee krijgen klanten een compleet inzicht in alle bedrijfsprocessen en hebben zij het vermogen om mee te bewegen met de markt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht