Geplaatst door UvA

TU Delft sluit zich aan bij Amsterdams forensisch expertisecentrum

Het Amsterdams forensisch expertisecentrum (Co van Ledden Hulsebosch Center), een initiatief van de Universiteit van Amsterdam, het Academisch Medisch Centrum en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), verwelkomt een nieuwe partner. De afdeling Biomechanical Engineering van de TU Delft sluit bij het expertisecentrum aan met specifieke kennis op het gebied van ‘Engineering for Forensics.’

Dr Arjo Loeve en collega’s van de TU Delft’s Biomechanical Engineering werken al enkele jaren samen met het CLHC. Vanuit deze samenwerking werd onder andere een bemonsteringstool ontwikkeld voor gevaarlijke pakketjes, en instrumenten om op de plaats delict op een betrouwbare manier sporen af te nemen. Arjo Loeve: ‘We zijn er trots op dat we als afdeling nu officieel als partner zijn toegetreden tot het netwerk van het CLHC. Dit zal leiden tot bredere samenwerking en sterkere onderzoeksprojecten door de directe uitwisseling van expertise en faciliteiten.’

Verbreding van forensisch onderzoek

In verschillende afdelingen van de TU Delft dragen onderzoekers bij aan de ontwikkeling van politieonderzoek of ander forensisch onderzoek, zoals het gebruik van stromingsdata om een stoffelijk overschot te lokaliseren, de inzet van augmented reality op een plaats delict, maar ook de reconstructie van vliegtuigongelukken. Volgens Loeve is de aansluiting bij het CLHC een belangrijke stap om de onderzoekslijn ‘Engineering for Forensics’ te verbreden binnen de TU Delft.

Waardevolle schakel in het netwerk

Arian van Asten, UvA hoogleraar, directeur van het CLHC en R&D coördinator bij het NFI beschouwt TU Delft als een waardevolle schakel in het netwerk; ‘Met dit unieke partnerschap kunnen we het wetenschappelijk forensisch onderzoek nog beter op de kaart zetten. De diverse forensische initiatieven binnen de TU Delft kunnen een grote meerwaarde leveren aan het forensisch zaakonderzoek, zowel in het laboratorium als op de plaats delict. De combinatie van wetenschappelijke kwaliteit en praktische expertise van de technische universiteit is daarbij kenmerkend.’

Over het CLHC

Het CLHC bundelt kennis en expertise op het gebied van forensisch en medisch onderzoek in de regio Amsterdam. Het Amsterdams forensisch expertisecentrum brengt samenwerkingen tot stand tussen onderzoekers en mensen uit het werkveld en stelt relevante wetenschappelijke inzichten en methoden uit de academische wereld beschikbaar voor vraagstukken bij forensisch onderzoek. Na twee jaar succesvolle forensische samenwerking in de regio heeft het CLHC de ambitie om een expertisecentrum voor heel Nederland te worden betreffende forensisch wetenschappelijk onderzoek.