Geplaatst door Blanco

Van VC-fondsen tot crypto-aanbieders: steeds meer financiële instellingen worden strenger gereguleerd

Steeds meer financiële instellingen moeten voldoen aan aangescherpte antiwitwaswetgeving. Om bedrijven te helpen bij het naleven van deze wet- en regelgeving, lanceert fintech scale-up Blanco een instapmodel van haar KYC & Compliance Suite: KYC Essential. Deze pay-as-you-use-oplossing maakt de Know Your Customer-module nog toegankelijker voor grote en kleine bedrijven.

Blanco Essential controleert via de Know Your Customer & Compliance Suite de gegevens van gebruikers die een product afnemen bij financiële instellingen. Steeds meer financiële instellingen, zoals vermogensbeheerders, crypto-aanbieders en Venture Capital-fondsen, moeten namelijk weten met wie zij zakendoen. De EU hoopt met deze regulering witwassing te voorkomen. Blanco regelt deze digitale on-boarding door middel van een geautomatiseerde KYC-module. De oplossingen van Blanco worden inmiddels gebruikt door 150 financiële instellingen in zes Europese landen.

Met Blanco’s KYC & Compliance Suite kunnen gegevens van zakenrelaties, zoals prospects en klanten van financiële ondernemingen, eenvoudig worden opgevraagd en gecontroleerd. Dit is een vereiste voor antiwitwaswetgeving, die van toepassing is op een toenemend aantal bedrijven zoals vermogensbeheerders, crypto-aanbieders en VC-fondsen. Met deze wetgeving hoopt de EU terrorismefinanciering en witwassing te voorkomen. De oplossingen van Blanco worden nu gebruikt door 150 financiële instellingen in zes Europese landen.

Complexe wetgeving niet overal urgent gevonden

Joost Walgemoed, CEO van Blanco, maakt zich zorgen dat nog niet elke Europese financiële onderneming zich realiseert hoe urgent deze wetgeving is. “AML-wetgeving, zoals in Nederland geïmplementeerd door de Wwft, is voor veel bedrijven complex. Het voldoen aan deze wetgeving kan kostbaar zijn, omdat er veel handmatig werk voor nodig kan zijn. Technologie maakt in dat opzicht het verschil. Onze oplossing automatiseert KYC-processen. Blanco KYC Essential stelt financiële bedrijven in staat plug-and-play te werken met de KYC Suite, waarbij ze alleen betalen voor wat ze gebruiken. Dit maakt het voldoen aan wet- en regelgeving schaalbaar en kostenefficiënt voor alle soorten financiële ondernemingen. Wij geloven namelijk in de symbiose tussen mens en machine. Technologie maakt processen efficiënter en goedkoper. Dat geeft financiële bedrijven meer tijd om zich te focussen op hun klanten.”

Voortdurende monitoring om compliant te zijn

Blanco’s KYC Essential stelt financiële bedrijven in staat om relaties continu te monitoren, bijvoorbeeld om te controleren of ze op een sanctielijst of negatieve nieuwsscreening staan. Zowel natuurlijke personen als juridische entiteiten worden ge-onboard en gemonitord via het KYC-platform. Het proces kan samen met de relatie worden gedaan of volledig online.

“De online variant is in verband met de COVID-19-maatregelen nu bijzonder relevant. Met deze turn-key oplossingen zetten bedrijven die hun klantgegevens nog checken met bijvoorbeeld Excel-sheets direct een stap richting compliancy. Dat het systeem werkt volgens een pay-as-you-use-principe, maakt de oplossing toegankelijk voor nog meer bedrijven”, aldus Walgemoed.

Over Blanco
Fintech B2B provider Blanco is eind 2015 opgericht en ontwikkelt speciaal voor vermogensbeheerders technologie die het complete vermogensbeheer-traject automatiseert. De fintech scale-up maakt KYC-technologie voor financiële instellingen, zodat complexe onboarding-processen eenvoudiger en betaalbaarder worden. Hierdoor kunnen financiële instellingen zich focussen op het belangrijkste: hun klanten. Zie voor meer informatie: www.useblanco.com.