Verzekeringsbranche onderschat groei smartphone-gebruikers

Bij het oriënteren op een autoverzekering maakt 94% van de consumenten gebruik van het internet. Volgens Google is het gebruik van smartphones hierbij in een jaar tijd met 90% gestegen. Uit onderzoek van vergelijkingssite Premie.nl blijkt dat de meeste autoverzekeraars niet zijn voorbereid op deze nieuwe stroom bezoekers.
Slechts 7 van de 31 websites scoort voldoende
Premie.nl onderzocht 31 websites van autoverzekeraars en toetste daarbij of de website voldoende ondersteuning biedt voor smartphone-gebruikers. Van de 31 onderzochte websites was bij 24 websites de ondersteuning voor mobiele telefoons onvoldoende.
Responsive webdesign nog niet in trek
Een klein aantal verzekeraars heeft een ‘responsive website’. Dit is een website met een lay-out die zich aanpast aan de schermgrootte van het apparaat dat je gebruikt. Hierdoor is de informatie op alle schermen goed leesbaar. Een responsive website maakt in vele gevallen een app overbodig. Bij een aantal verzekeraars is slechts een gedeelte van de website ‘responsive’ en is het niet mogelijk om op gebruiksvriendelijke wijze een premie te berekenen met een kleiner scherm.
Achmea op voorsprong
Opvallend is dat alle onderzochte Achmea labels een voldoende scoren. “Dankzij de acquisitie van vergelijkingssite Independer heeft Achmea een goed totaalbeeld van het consumentengedrag bij de aankoop van een autoverzekering. Dit geeft ze een voorsprong als het gaat om het spotten van dit soort trends” verklaart Marc Mathijssen van Premie.nl.
Van de 31 onderzochte verzekeraars is Achmea-dochter InShared het meest klaar voor de toestroom smartphone-gebruikers. InShared heeft veel aandacht besteed aan de gebruikerservaring van mobiele telefoon-gebruikers en dat resulteert in een hoge score voor presentatie, gebruiksvriendelijkheid en de premieberekening.
Aandeel smartphone-gebruikers Premie.nl in jaar tijd gestegen met 122%
Vergelijkingssite Premie.nl roept de branche op om meer aandacht te besteden aan de smartphone-gebruiker. In oktober 2012 kwam 9% van de bezoekers van Premie.nl met een smartphone. Een jaar later maakte 20% van de bezoekers van Premie.nl gebruik van een smartphone. “Als de bezoeker op Premie.nl een vergelijking heeft gemaakt en vervolgens vastloopt bij het aanvragen van de verzekering op de website van de verzekeraar is dat een gemiste kans” aldus Marc Mathijssen van Premie.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.