Industry Wire

Geplaatst door Adyen

Eén op de vijf Nederlandse consumenten in 2022 slachtoffer van betaalfraude

In Nederland is bijna één op de vijf consumenten (19%) in 2022 het slachtoffer geworden van betaalfraude, een vorm van oplichting waarbij financiële informatie wordt gestolen en gebruikt om aankopen te doen. Nederlandse slachtoffers verliezen gemiddeld 218 euro. Opvallend is dat 72% van de slachtoffers zich in leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar bevindt. Retailers hebben inmiddels doeltreffende maatregelen genomen, waaronder de inzet van kunstmatige intelligentie (AI), om fraude te voorkomen.  Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Retail Report van het financiële technologieplatform Adyen.

Vertrouwen van de consument

Nederlanders doen graag online aankopen. Zo geeft meer dan één op de vier consumenten (26%) aan online shoppen gemakkelijker te vinden dan de fysieke winkel. Helaas zorgen de vele gevallen van oplichting voor een deuk in het vertrouwen. Meer dan de helft van de Nederlandse shoppers (51%) vindt namelijk dat online shoppen minder aantrekkelijk is geworden door de massale fraude.

Niet alleen de shoppers gaan gebukt onder online fraude. Ook de retailers zelf krijgen dagelijks te maken met oplichting. Zo geeft meer dan een kwart van Nederlandse retailers (27%) aan dat ze replica websites hebben ontdekt van de eigen webwinkel. Verder heeft maar liefst 32% van de retailers in het afgelopen jaar een cyberaanval of datalek meegemaakt, terwijl dit percentage het jaar ervoor op 19% lag. De toegenomen fraude is voor retailers een reden geweest om maatregelen te nemen. 51% van de retailers maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om fraude te voorkomen. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar. Ruim 47% van de retailers geeft aan dat de genomen maatregelen doeltreffend zijn geweest.

Doeltreffende maatregelen

Steeds meer Nederlanders zijn zich bewust van het gevaar van fraude en worden hierdoor alerter. Vier van de tien Nederlandse consumenten (40%) kijkt bijvoorbeeld extra aandachtig naar de URL van een webwinkel voor ze overgaan tot een aankoop.

De Nederlandse shopper verwacht daarnaast ook dat de webwinkel zelf de nodige maatregelen treft om zijn veiligheid te garanderen. Meer dan twee derde (66%) wil bijvoorbeeld dat retailers beter communiceren over de genomen stappen. Voelt een website oubollig aan? Dan verlaat bijna een derde (30%) van de Nederlandse consumenten meteen de webshop.

“Nederlandse consumenten verwachten 100% veiligheid van hun retailers. Ze zijn zelfs bereid om extra moeite te doen, zolang het bijdraagt aan een veiligere online ervaring. Een kwart van de Nederlandse shoppers geeft bijvoorbeeld aan dat ze het waarderen wanneer een retailer vraagt hun identiteit te verifiëren voor de aankoop. Retailers moeten dus blijven investeren in de beste en veiligste ervaring. Om dit te realiseren stelt Adyen retailers in staat om fraude te ontdekken, te voorkomen en er doeltreffend op te reageren. De gevolgen van fraude hebben namelijk een grote impact op zowel de consument als de retailer”, zegt Roelant Prins, Chief Commercial Officer bij Adyen.

Over Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) is het favoriete financiële technologieplatform van toonaangevende bedrijven. Met end-to-end-betaalmogelijkheden, op data gebaseerde inzichten en financiële producten in één oplossing, helpt Adyen bedrijven wereldwijd om hun ambities sneller te bereiken. Adyen heeft vestigingen over de hele wereld en werkt samen met bedrijven als Meta, Uber, H&M, eBay, Rituals, de Bijenkorf en het Rijksmuseum.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht