Geplaatst door DB Schenker

Virtual Reality Forklift Trainingen van start bij DB Schenker in Tilburg

Tilburg, 11 april 2019) Tijdens de LogiMAT-beurs in Stuttgart afgelopen februari presenteerde DB Schenker een prototype van het eerste VR-trainingssysteem voor heftruckchauffeurs. Deze VR-toepassing is ontwikkeld door DB Schenker en het Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML in het EnterpriseLab voor logistiek en digitalisering.

Doel van het systeem is om de duur van de training tot heftruckchauffeur te verkorten en tegelijkertijd te oefenen in de feitelijke opslagomgeving van de locatie. Typische opslag- en ophaalprocessen worden met het systeem gesimuleerd. Het prototype bestaat uit een nagebouwd heftruckbesturingssysteem en is verbonden met de VR-bril. De combinatie met het sturen en tegelijkertijd 360 graden rondkijken via de bril, maakt dat de situatie in een warehouse precies wordt nagebootst.

De VR-heftrucktraining middels gamification kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen Julia Martensen, Global Head HR strategy & innovation bij het hoofdkantoor van Schenker AG, Rob Kitzmann-Vreede, Project Manager Continuous Improvement bij Schenker Logistics BeNeLux en Christoph Schlüter van het Fraunhofer IML. Deze laatste legt uit: “Het is vooral een aanvulling op de traditionele veiligheidsopleiding. Het systeem maakt het mogelijk gevaarlijke situaties te simuleren die niet in een echte training kunnen worden toegepast. Een persoon die vanuit een zijgang het pad oploopt bijvoorbeeld.” Tijdens de beurs in Stuttgart werd het prototype van het trainingssysteem gepresenteerd. In de zomer van 2019 wordt het systeem als pilot in gebruik genomen bij DB Schenker in Tilburg.

“Ik ben er trots op dat het VR-trainingssysteem, waar ik het afgelopen jaar aan gewerkt heb, naar Nederland komt. Tilburg is de eerste DB Schenker-locatie wereldwijd met deze innovatie. Ik kan niet wachten om te starten met deze pilot,” aldus Rob Kitzmann-Vreede. “Het type dat we in de zomer in gebruik gaan nemen is veel uitgebreider dan het prototype. Het virtuele magazijn is een kopie van het Tilburg Logistics Center. De opdrachten die je moet uitvoeren met de simulator betreffen logistieke standaardprocessen, waardoor het eenvoudig voor andere landen te implementeren is. Verder zijn er verschillende spelvormen ingebouwd. Allerlei regels en veiligheidsaspecten komen aan bod ten aanzien van heftruckveiligheid. Denk aan overtredingen als je geen gordel draagt, schade rijdt etc. Ook tijd speelt een factor.” Na voltooiing van de pilotfase in Tilburg, is een uitrol met doorontwikkelde functionaliteiten gepland binnen de DB Schenker-vestigingen wereldwijd.

Logimat

LogiMAT is een gerenommeerde internationale handelsbeurs voor distributie, materiaaltransport en informatiestromen. Het is de grootste intra-logistieke beurs in Europa en wordt eenmaal per jaar gehouden in Stuttgart.

DB Schenker

DB Schenker is een toonaangevende dienstverlener in wereldwijde logistiek en telt ruim 76.000 medewerkers in meer dan 130 landen. Wereldwijd heeft het concern 2.000 eigen vestigingen. In de Benelux behoort DB Schenker tot de top 3 in logistieke dienstverlening. Met zo’n 4.000 medewerkers, 34 strategisch gelegen logistieke centra en kantoren, biedt Schenker Logistics Benelux compleet geïntegreerde services op het gebied van landtransport, luchtvracht, zeevracht, fairs & events, contractlogistiek en supplychainmanagement.