Geplaatst door VodafoneZiggo

VodafoneZiggo begint 2024 met solide eerste kwartaal

VodafoneZiggo ligt op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te behalen
VodafoneZiggo begint 2024 met solide financiële resultaten over het eerste kwartaal. Ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar steeg de omzet met 1,6 procent tot € 1,026 miljard en het operationeel bedrijfsresultaat (Adjusted EBITDA) met 8,8 procent tot € 478 miljoen. Met deze resultaten ligt het bedrijf op koers om de financiële doelstellingen voor 2024 te realiseren.

In het eerste kwartaal groeide het aantal klanten in het mobiele segment met 22.300 postpaid klanten en in het zakelijke segment met 3.100 internetaansluitingen. Tegelijkertijd blijft de concurrentie stevig op de vaste consumentenmarkt en daalt het aantal klanten dit kwartaal met 26.600 klanten. De gemiddelde omzet per klant stijgt met 4,2 procent bij de vaste diensten van Ziggo en 3,4 procent bij de mobiele diensten van Vodafone. Ook is de klanttevredenheid gestegen.

Stijgende EBITDA
In het eerste kwartaal van 2024 steeg de Adjusted EBITDA voor het eerst in een jaar. De groei kwam onder andere door meer omzet en een verbeterde brutomarge. Daarnaast vielen energie- en loonkosten lager uit ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Zonder dit effect, komt VodafoneZiggo uit op 4% groei in Adjusted EBITDA. Voor heel 2024 is de verwachting dat VodafoneZiggo uitkomt op een lichte EBITDA-groei.

CFO Ritchy Drost van VodafoneZiggo zegt in een toelichting: “We beginnen 2024 met mooie financiële resultaten. We liggen op koers om onze financiële doelstellingen dit jaar te halen en focussen ons op de uitvoering van onze strategie. Zo maken we onze belofte waar om klanten het mooiste entertainment en de beste kijkervaring te bieden. Afgelopen kwartaal hebben we mooie diensten toegevoegd zoals Apple TV+ en Storytel, maar ook Italiaans topvoetbal en Top Rank Boxing geïntroduceerd bij Ziggo Sport. Ik kijk bovendien enorm uit naar het volgende voetbalseizoen, waarin iedereen zijn favoriete clubs in de UEFA Champions League, de UEFA Europe League en de UEFA Conference League exclusief via Ziggo Sport kan volgen.”

Vanaf augustus heeft Ziggo Sport drie jaar lang de exclusieve uitzendrechten voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Conference League. Daarmee komen de drie grote Europese clubcompetities voor het eerst onder één dak. Ziggo Sport biedt Nederlandse voetballiefhebbers ruim 500 live voetbalwedstrijden per jaar. De voetbalwedstrijden van deelnemende Nederlandse clubs en de drie finales blijven voor álle voetballiefhebbers in heel Nederland gratis te zien.

Ritchy Drost: “Zo zorgen we dat klanten voor al hun entertainmentbehoeften goed zitten bij Vodafone en Ziggo. Dit past bij onze strategie om klanten het beste entertainment te bieden, zowel online als offline waarbij we dan ook nog veel unieke deals aanbieden aan onze trouwe klanten, via ons Priority-platform.”

Highlights eerste kwartaal
In februari kondigde VodafoneZiggo verder aan dat het bedrijf zich zal inschrijven voor de 3,5 GHz veiling. Tijdens de veiling wordt frequentieruimte in de 3,5 GHz band verdeeld. VodafoneZiggo heeft sinds 2020 al een landelijk dekkend 5G-netwerk. De 3,5GHz band biedt echter mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en innovatie.

Vodafone Business is een samenwerking aangegaan met MKB-Nederland, om samen ondernemers verder te helpen op het gebied van digitalisering. Dit partnerschip draagt zo bij aan de doelstellingen van het ministerie van Economische Zaken & Klimaat om in 2030 ervoor te zorgen dat ten minste 95 procent van het mkb een digitaal basisniveau heeft en ten minste 75 procent digitale technologieën toepast, zoals cloud, AI en big data.

VodafoneZiggo kondigde medio maart aan dat het bedrijf een project is gestart om de komende drie jaar de mobiele dekking van Vodafone op zeventig drukke spoortrajecten verder te verbeteren, waaronder in de Schipholspoortunnel.

Eind maart publiceerde VodafoneZiggo het 2023 Integrated Annual Report. Daarin rapporteert het bedrijf over de financiële resultaten van 2023 én de voortgang op het gebied van duurzaamheid, digitale inclusie en governance. Hiermee loopt VodafoneZiggo vooruit op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de aankomende richtlijn voor duurzaamheidsrapportage. Ten opzichte van 2018 is de CO2-uitstootreductie 44%, waarmee VodafoneZiggo op koers ligt om het doel van 50% uitstootreductie eind 2025 te realiseren.

VodafoneZiggo behaalde in het eerste kwartaal een gouden medaille van Ecovadis, een organisatie die bedrijven beoordeelt op arbeids- en mensenrechten, milieu, ethiek en duurzaam inkopen. VodafoneZiggo behoort daarmee tot de vijf procent best presterende bedrijven op het gebied van duurzaamheid.