Industry Wire

Geplaatst door BeterDichtbij

Volgende stap met digitaal contact in de zorg

Eenvoudig contact tussen zorgverleners onderling is cruciaal om voor patiënten zorg op de juiste plek te bieden. De wens om communicatieplatform BeterDichtbij ook voor contact met collega’s in te zetten, hebben zorgverleners en zorgorganisaties daarom al langer. BeterDichtbij maakt dit nu mogelijk met de ontwikkeling van BeterDichtbij Collega. De eerste ziekenhuizen die deze nieuwe module gaan inzetten zijn het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis samen met de thuiszorg en huisartsen in de regio.

Ziekenhuizen gaan verder met digitaal contact in de zorg

“Bij regionale samenwerking speelt contact tussen zorgverleners een grote rol. Hoe makkelijker zij elkaar kunnen vinden over een specifieke patiënt of om kennis met elkaar uit te wisselen, hoe beter we als sector de zorg van de toekomst in kunnen richten. Zorg voor patiënten zal steeds vaker in netwerken plaatsvinden. Naast het kunnen uitwisselen van dossiers en patiënten data is communicatie voor een goede samenwerking van essentieel belang,” vertelt Godfried Bogaerts, oprichter en algemeen directeur van BeterDichtbij.

BeterDichtbij wordt momenteel bij 42 Nederlandse ziekenhuizen en zorgorganisaties ingezet, voor inmiddels 350.000 actieve patiënten. Mede met ondersteuning van alle Nederlandse ziekenhuizen die participeren in BeterDichtbij, via de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), is BeterDichtbij Collega ontwikkeld. Doel is samenwerking tussen ziekenhuizen en hun zorgpartners te ondersteunen en BeterDichtbij als landelijke dienst voor digitale communicatie in de zorg gezamenlijk verder uit te bouwen.

Eenvoudig contact wanneer het uitkomt

BeterDichtbij Collega maakt het mogelijk om contact met collega’s te leggen op het moment dat het hen uitkomt. “Zorgverleners zoeken veel contact met collega’s binnen en buiten het eigen ziekenhuis of zorgorganisatie. Telefonisch lopen ze elkaar daarbij vaak mis, en bovendien onderbreekt dit het werk altijd voor een van de twee partijen. Dan kan je mailen, maar dan belandt die ene vraag tussen de nieuwsbrief en andere e-mails,” licht Godfried Bogaerts toe. “Wij maken asynchroon digitaal contact mogelijk, dat je bovendien als afdeling, praktijk of poli gezamenlijk beheert. Op deze manier maken we digitale communicatie minder afhankelijk van één persoon, loop je elkaar minder mis en krijg je altijd reactie op je bericht of vraag.”

Zorgverleners kunnen via BeterDichtbij Collega eenvoudig berichten uitwisselen, samen met bijvoorbeeld een foto, bestand, link of video. Het is ook mogelijk om BeterDichtbij Collega in te zetten voor bijvoorbeeld een meekijkconsult, maar de verwachting is dat het voornamelijk het veelvuldige telefonisch contact vervangt. Contact kan daarbij over een specifieke patiënt gaan die ook BeterDichtbij gebruikt, maar ook over algemene vragen of om kennis uit te wisselen. Het wordt op termijn ook mogelijk om eenvoudig als zorgverleners onderling met elkaar te beeldbellen via BeterDichtbij Collega, iets wat al op grote schaal wordt gedaan met patiënten via BeterDichtbij.

Eerste zorgorganisaties van start, januari 2023 breed beschikbaar

De eerste organisaties die starten met BeterDichtbij Collega in oktober 2022 zijn het Wilhelmina Ziekenhuis Assen en het Zuid-Hollandse Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. Deze organisaties zetten BeterDichtbij Collega in voor verschillende scenario’s: tussen ziekenhuizen onderling en voor digitaal contact met huisartsen en thuiszorgorganisaties. Op basis van hun ervaringen, wordt de dienst doorontwikkeld en verder uitgebreid. Vanaf januari 2023 is BeterDichtbij Collega voor alle zorgorganisaties beschikbaar.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht