Geplaatst door Liander

Voorkom graafschade bij het werken in de tuin

De Nederlandse grond ligt vol met kabels en leidingen voor gas, water, riolering, elektra, internet en telefonie. Ga je in de tuin aan het werk? Dan neemt de kans op beschadiging van kabels en leidingen toe. Dit zorgt niet alleen voor overlast, maar kan ook gevaarlijk zijn voor de veiligheid van mens en dier. Netbeheerder Liander wijst op de noodzaak van een KLIC-melding om graafschade te voorkomen.

Per jaar wordt in Nederland bij graafwerkzaamheden ruim 10.000 keer schade aan gasleidingen en elektriciteitskabels veroorzaakt. Het gevolg: mensen in de kou, zonder televisie, zonder internet, hoge kosten voor de veroorzaker, enzovoort. Alleen al de kosten om deze schades te repareren bedragen jaarlijks circa 50 miljoen euro. Elk jaar zijn er ongevallen met gasleidingen als gevolg van graafschade. De herstelwerkzaamheden vragen jaarlijks ook veel van de schaarse capaciteit van de monteurs van Liander.

Werken in de tuin

Het hele jaar zijn particulieren en hoveniers actief aan de slag in de tuin. Een vijver graven, tuinhuisje bouwen, grotere bomen planten, tuinieren. Belangrijk daarbij is om te kijken of er geen kabels of leidingen onder de grond liggen die geraakt kunnen worden. Liander voert daarom een doorlopende campagne om meer aandacht te vragen bij graafwerkzaamheden. Ieder bedrijf en iedere particulier die in de Nederlandse bodem (machinaal) gaat graven, is verplicht om bij het Kadaster een graafmelding te doen, ook wel KLIC-melding genoemd. Het Kadaster vraagt daarna bij de betrokken kabel- en leidingbeheerders de tekeningen op en stuurt deze naar de aanvrager. De aanvrager ziet wat er in de grond ligt en is verplicht om de informatie te gebruiken om schade te voorkomen.

Kijk voor meer informatie ook op de website van Netbeheer Nederland (https://www.netbeheernederland.nl/dossiers/graafschade-12)