Industry Wire

Geplaatst door VPRO

VPRO Medialab en STRP onderzoeken de toekomst van storytelling en digitale cultuur tijdens Conference for the Curious

VPRO Medialab en STRP bundelen hun krachten in de zoektocht naar creatieve en innovatieve ontwikkelingen binnen technologie, e-cultuur en media. Dit komt tot uiting bij de Conference for the Curious met keynotes, performances en inspirerende ontmoetingen op woensdag 29 en donderdag 30 maart tijdens STRP Biënnale in Eindhoven. Pioniers als Kevin Kelly, Lance Weiler, Aina Abiodun, Stelarc en Floris Kaayk staan garant voor een feest van nieuwe media-uitingen die de fantasie en verbeelding prikkelen.

29 maart: STRP – Senses & Sensors
Het thema van Conference for the Curious op 29 maart is Senses & Sensors en wordt ingevuld door STRP. Senses & Sensors draait om de waarneming en de vele manieren waarop technologie die waarneming beïnvloedt en steeds verder oprekt. Het is een verkenning van de high touch in high tech waarbij wordt ingezoomd op de vergaande verstrengeling van het biologische en het technologische. Woensdag 29 maart nodigt STRP een twaalftal sprekers uit cultuur en wetenschap uit, onder wie de kunstenaars Stelarc, Tobias Revell en Memo Akten, die dieper op het thema Senses & Sensors ingaan.

29 maart: Keynote Kevin Kelly
Woensdagavond geeft niemand minder dan Kevin Kelly een keynote. Kelly is één van de grondleggers van techmagazine Wired en auteur van bestsellers als What Technology Wants en het vorig jaar verschenen The Inevitable. In dit laatste boek schetst hij de twaalf drijvende technologische krachten die volgens hem de komende dertig jaar ons leven zullen bepalen. Geen verhaal dus over fancy gadgets of hippe trends, maar een visionaire blik in de toekomst door één van de weinige kenners die al dertig jaar bij digitale technologie en internet betrokken is en continu vooruit blijft kijken.
image

30 maart: VPRO Medialab explores the future of media and storytelling
Op 30 maart vormt Conference for the Curious voor VPRO Medialab het sluitstuk van de reizende dialoog langs vijf Nederlandse mediafestivals. Verkenning van de toekomst van storytelling staat hierbij centraal. Zes aspecten van verhalen vertellen vormen de rode draad in het programma: non-fiction stories, immersive stories, stories in data, spreading stories, mobile stories en sensing stories. De basis van de conferentie is het Meet the Maker-format waar de ruim 300 bezoekers kunnen kiezen uit 18 radicale media vernieuwers om bij aan tafel te schuiven en ideeën uit te wisselen. Deze sessies zijn één onderdeel van het uitgebreide programma van drie keynotes, guided STRP Expo Tours, live performances, workshops, pitching for funding, Exploding Cinema en meer.

Keynote van Lance Weiler
Met Lance Weiler haalt VPRO Medialab een culturele hacker en next-level filmmaker naar Eindhoven die de toekomst vorm en een stem geeft. WIRED noemt hem: ‘1 van de 25 belangrijkste makers die entertainment opnieuw uitvonden.’ Weiler is regisseur, schrijver en experience designer en doceert aan Columbia University over de kunst en het vakmanschap van storytelling in de 21e eeuw.

Keynote van Aina Abiodun
Aina Abiodun is oprichter van StoryCode, een wereldwijd open source netwerk van meer dan 2000 cross-mediale makers. Zij is tevens Hoofd Strategie van Sideways, een creative agency in New York, waar zij onder meer innovatieve strategieën ontwikkelt voor digital marketing.

Meet the makers: eerste namen
Animator en filmregisseur Floris Kaayk vertelt over zijn nieuwe werk en de manier waarop hij op een natuurlijke en originele manier gebruik maakt van massa-media. Kunstenaar Sander Veenhof neemt ons mee in de wereld van Augmented Reality, Interaction designer Klasien van de Zandschulp laat zien hoe Location Based Storytelling werkt.

Meer informatie en tickets
Kaartverkoop start op maandag 6 februari. Kaarten kosten €50 euro per dag, €35 voor het avondprogramma met Kevin Kelly of €100 voor beide dagen mét Kevin Kelly. Voor studenten zijn er gereduceerde tarieven. Kijk voor meer informatie over het programma en kaartverkoop op www.vpro.nl/medialab en www.strp.nl. Voertaal is Engels.

————————————————————————————————————-

Over het VPRO Medialab
Ons medialandschap is in sneltreinvaart aan het veranderen en daarom heeft VPRO half april 2015 het Medialab op Strijp-S in Eindhoven geopend. Met het laboratorium wil VPRO sneller inzicht te krijgen in de nieuwste manieren waarop media worden gemaakt én gebruikt. Ander onderdeel van het onderzoek is de vertaling van deze nieuwe manieren naar (digitale) programma’s van de VPRO. Hierbij kan gedacht worden aan virtual reality, augmented reality, maar ook het omgaan met big data.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht