Industry Wire

Geplaatst door Kinder

Weg met goede doelen-keuzestress

AMSTERDAM 17 december – De goede doelen vliegen je in coronatijd om de oren. Het is niet alleen lastig kiezen, maar ook lastig beoordelen welke organisatie jouw (zuurverdiende) spaarcenten het best besteedt. Een overkill aan aanbod en scepsis tegenover grote goede doelen organisaties zorgen vaak voor het ‘freeze effect’, met niet-doneren als gevolg. Daar wil online platform Kinder verandering inbrengen. Vanaf vandaag kun je er eenvoudig aan de meest effectieve doelen binnen één thema doneren. Jij kiest of je voor bijvoorbeeld het uitroeien van honger, toegankelijk onderwijs, een schone oceaan of klimaatverandering gaat. Zij zorgen ervoor dat het bij de best presterende partijen komt – easy as that.

Waar voor je geld
Goede doelen aan de voordeur, in je mailbox en tijdens de Ster. Welke doet écht goed werk? Waar wordt je euro het beste besteed? Een keuze maken tussen alle organisaties die de wereld (een beetje) beter proberen te maken valt niet mee. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat een overkill aan aanbod er voor zorgt dat we ‘bevriezen’ en niet meer doneren. Doodzonde, vindt Mathys van Abbe. Daarom richtte hij het online donatieplatform Kinder op. “Heel veel goede doelen verrichten geweldig werk. Het zou alleen fijn zijn als we inzichtelijk maken welke organisaties daadwerkelijk effectief zijn. In andere woorden, waar je geld goed terecht komt. Bovendien is het de hoogste tijd dat goede doelen samen aan de slag gaan. Wereldproblemen oplossen, kun je niet in je eentje,” aldus Van Abbe.

De beste jongens en meisjes van de klas
Zo gezegd, zo gedaan. Drie jaar lang werkte Van Abbe met een team en met hulp van verschillende researchers van het Erasmus Impact Center Rotterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen aan een systeem om goede doelen objectief te screenen. Vandaag gaat het gebruikersplatform live. Op our.kinder.world worden de best presterende organisaties uitgelicht en doneer je met één druk op de knop aan de top tien goede doelen (een ‘appeal’) binnen een categorie. Het enige wat jij hoeft te doen, is kiezen op welk wereldprobleem je je wilt focussen. Appeltje, eitje.

Geen in plastic verwikkelde zeepaardjes meer
Neem oceaanconservatie. Met alleen €0,10 voor je plastic tas of een jaarlijkse beach cleanup komen we er niet. Maar verschillende initiatieven samen kan worden toegewerkt naar een structurele oplossing voor vervuilde oceanen. Om jou een hoop zoekwerk te besparen, heeft Kinder de beste spelers op het gebied van oceaanbehoud voor je op een rijtje gezet. Maar ook de beste spelers op het gebied van andere wereldproblemen, zoals honger, HIV en klimaatverandering. Via het platform ondersteun je met één donatie in één klap de meest effectieve partijen binnen een categorie (‘appeal’) en weet je zeker dat je voor de beste oplossing van een specifiek wereldprobleem kiest. Dat wordt stressloos doneren in 2021!

Over Kinder
Kinder gelooft dat er geen probleem te groot is om samen op te kunnen lossen. Het online platform verbindt mensen met de voor hen meest urgente wereldproblemen – het stelt ons allemaal in staat om een ‘force for good’ te zijn – en transformeert de goede doelen sector naar een transparante en efficiënte industrie. Do good, better. Be Kinder. Meer info op our.kinder.world.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht