Geplaatst door Oce

Wegwijs worden in New York, Sydney en Grave

Voelbare bewegwijzering voegt een nieuwe dimensie toe aan het wegwijs worden in het pittoreske stadje Grave.

Dankzij een nieuwe samenwerking tussen de gemeente, Dedicon en Océ-Technologies B.V. kunnen slechtziende inwoners en bezoekers van Grave, in de provincie Noord-Brabant, nu met gemak hun weg vinden door de stad. Tegelijkertijd geven QR-codes onderweg toegang tot interessante en nuttige aanvullende information. Maar dit zijn geen gewone QR-codes. Stephan Koopman, Product Line Manager Elevated Printing bij Océ, legt het uit. “De voelbare bewegwijzering op strategische punten door de stad bestaat uit de straatnaam in braille en een innovatieve QR-code in reliëf, geprint met Océ elevated print- techniek.”

New York, Sydney… Grave

Geïnspireerd door voelbare bewegwijzering in Australië en de Verenigde Staten wilde informaticastudent Davy Kager in zijn eigen stad iets extra’s toevoegen. “De

QR-codes in reliëf bieden toegang tot meer details over je locatie en daarnaast de gebouwen en bezienswaardigheden om je heen,” legt Kager uit. “En natuurlijk kunnen ze ook worden gebruikt voor toeristische informatie, om belangrijke gebouwen eruit te lichten, of zelfs winkels, restaurants en andere locaties in de stad.”

Een voorbeeld van de informatie van een QR-code in reliëf: “Dit is de Trompetterstraat, een brede weg met middenberm waar ook een stoplicht staat. Vlak achter je doemt het stadhuis van Grave op.”

Wereldwijde pioniers

Sinds het proefproject met elevated print-techniek in 2013 is Océ een voorloper op dit innovatieve en creatieve gebied. Deze nieuwe toepassing, ontwikkeld door Océ R&D in Venlo, is de meest recente in een reeks oplossingen gericht op het ontsluiten van een nieuwe wereld voor blinden en slechtzienden. Koopman: “De elevated print-techniek van Océ kan voelbare informatie produceren die niet in braille alleen kan worden weergegeven. Dit omvat tekeningen in biologieboeken, landkaarten, wiskundige grafieken en zelfs meesterwerken uit de schilderkunst.”

Kunst: aanraken alstublieft!

Een van de eerste toepassingen van Océ elevated print-techniek was het bieden van toegang tot kunst voor blinden en slechtzienden. De resultaten waren ook een grote hit bij andere groepen, in het bijzonder kinderen, die nu aangemoedigd werden om iconische meesterwerken voor het eerst aan te raken. Océ drukt laag op laag, met micrometer-precisie, om een reliëf te creëren, inclusief de barstjes die zich door de jaren heen in de meesterwerken hebben gevormd.

De toekomst opnieuw gedefinieerd

“De toekomst van drukwerk wordt op dit moment opnieuw gedefinieerd,” aldus Koopman. “Elevated printing is maar één van de manieren waarop Océ innovatie aanstuurt.” Eén ding is zeker: steden in Nederland zullen toegankelijker worden voor slechtzienden – en interessanter voor zienden om te bezoeken – dankzij de printtechnologie van Océ en Davy Kagers internationaal geïnspireerde idee.

Over Océ: Radicale verandering in de wereld van imaging

Sinds de oprichting in 1877 is Océ een wereldleider op het gebied van digital imaging, industrial printing en business services. De missie van Océ is het versnellen van nieuwe ontwikkelingen in digitale print technologieën en deze toe te passen in producten en diensten van lokale creatieve studio’s tot wereldwijde multinationals. Océ, als onderdeel van de Canon Groep, heeft een uitgebreid netwerk van R&D centra voor het ontwikkelen van opkomende digitale print technologieën in toekomstige markten. Océ’s hoofdkantoor in Nederland ligt in het hightech hart van Europa.