Industry Wire

Een wereld te winnen bij online marketing Oost-Gelderse bedrijven

DOETINCHEM: WPG Research heeft, in opdracht van full-service internetbureau a&m impact uit Doetinchem, een onderzoek uitgevoerd naar de (inter)activiteit van Oost-Gelderse bedrijven op social media en overige online marketingtools. Hoewel een groot deel van de bedrijven in Oost-Gelderland haar weg inmiddels heeft gevonden naar de verschillende social media platforms, wijst het onderzoek uit dat zij met name op een eenzijdige wijze communiceren met hun klanten. Hierdoor lijkt de Oost-Gelderse ondernemer haar online marketingtools onvoldoende in te zetten voor online interactie met haar klanten.

Uit het onderzoek blijkt dat acht van de tien onderzochte bedrijven gebruik maakt van minimaal één platform (79%). Twitter en Facebook blijken de meest populaire online platforms; 67% van de bedrijven heeft een Twitter-account en 63% van de bedrijven is actief op Facebook. Daarmee kan echter niet worden geclaimd dat deze gebruikers ook (inter)actief zijn. Van de onderzochte bedrijven die toenadering hebben gezocht tot social media, blijkt een groot deel in zeer lage mate (minder dan één keer per maand) berichten te posten. Daarnaast blijkt dat 92% van de Facebook-berichten en 88% van de Tweets is er amper tot geen sprake van wederzijdse communicatie. De bedrijven die actief zijn op LinkedIn (44%) gebruiken dit medium strikt voor kennisoverdracht. Hierbij is helemaal geen sprake van wederzijdse communicatie.

‘Interactiviteit’ van de bedrijven wordt dan ook voornamelijk gerealiseerd door het gebruik van contactformulieren, 76% van de bedrijven biedt de mogelijkheid aan om een contactformulier in te vullen. Van deze organisaties reageert meer dan de helft van de onderzochte bedrijven (56%) binnen één werkdag op een contactformulier. Omdat een contactformulier nadrukkelijk wordt aangeboden als aanvraag voor communicatie, is het opvallend dat bij 19% van de aanvragen geen reactie van de desbetreffende bedrijven is ontvangen.

Tom Dellepoort van a&m impact: “Dit zijn opvallende resultaten. Enerzijds zijn wij als internetbureau verheugd te zien dat bedrijven uit deze regio hun weg naar online marketingtools beter blijken te vinden. Anderzijds lijken de bedrijven nog te zoeken naar de juiste wijze van omgang met social media en andere online marketingkanalen. Deze kanalen bieden namelijk een legio aan mogelijkheden die momenteel door veel bedrijven niet optimaal worden benut. Daar is een wereld te winnen.”

Over WPG Research

Sinds jaar en dag voorziet marktonderzoeksbureau WPG Research met veel passie en enthousiasme in de vraag naar marktonderzoek. Vanuit het hart van de Achterhoek in Doetinchem voert de organisatie regelmatig onderzoek uit naar (het gebruik van) social media, zowel in de Achterhoek als daarbuiten. Daarnaast publiceerde de organisatie afgelopen zomer een lijst met de 40 beste social media bedrijven. Deze (jaarlijkse) prijs ‘Beste Social Media Bedrijf van de Achterhoek’ werd gewonnen door Kleertjes.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht