Young Business Award is van de serieuze grote getallen

Young Business Award is van de serieuze grote getallen
Waar de Young Business Award (YBA) over een aantal jaren staat? Het is dan een Netflix-format van een Europese scale-up contest met een eerste prijs van 100 tot 150 miljoen euro, waar meer dan miljoenen mensen naar kijken. Engelstalig natuurlijk.
Niels Palmers draait er niet om heen als hij zijn ambities vertelt over de startup-wedstrijd die in 2014 startte als een publieksevenement. Als hij de stijgende lijn van de laatste jaren weet door te trekken, dan is dit door hem gedroomde toekomstscenario allesbehalve een luchtkasteel. Er stonden bijvoorbeeld bij de recent afgesloten YBA al twaalf halvefinalisten op het podium die gezamenlijk 560 miljoen euro aan investeringsgeld hadden opgehaald. En tijdens die sessies maakte BOTS ook nog eens bekend binnenkort 100 tot 150 miljoen binnen te hengelen. De Young Business Award is een scale-up competitie van de serieuze grote getallen geworden.
,,De verandering vraagt aanpassingen’’, weet Niels Palmers, samen met Stef Brandsema en Roy Rocks founder van het eerste uur. Zo is Emmenaar Thomas Nauw met een netwerk in de film- en tv-wereld bij de organisatie gekomen als regisseur van het tv-programma, dat in coronatijd min of meer bij toeval is ontstaan. Nauw is een van de ‘aanpassingen’. Voor de rest draait de YBA grotendeels op Palmers’ netwerk. Palmers vervult een prominente rol in het nationale wereldje van startups en scale-ups, hij is ondermeer startup analist geweest bij BNR Nieuwsradio en begeleidt startups aan de TU Twente.
De YBA is – deels gedwongen – bezig aan een volgende fase in de ontwikkeling: van publieksevenement naar tv-format, van Drents naar Europees evenement, van honderden euro’s prijzengeld naar meer dan honderd miljoen en van regionale naar internationale sponsors. De YBA hinkte lange tijd op twee gedachten. Het was een publieksevenement dat aanvankelijk gestreamd werd op RTV Drenthe en Podium TV (NDC mediagroep). Het gebeuren leunde daarbij sterk op de dynamiek van Jort Kelder, maar toen RTL Z belangstelling toonde om het uit te zenden was Kelder als NPO’er (presentator Op1) een lastige factor. Daar kwam Covid overheen en Palmers en de zijnen besloten het over een andere boeg te gooien en te sleutelen aan het format. Thomas Nauw is even aangeschoven bij het gesprek. ,,We hadden natuurlijk al allerlei plannetjes, maar door Covid moesten we in feite versneld uitvoeren wat we nog in gedachten hadden’’, zegt hij. ,,En omdat er budget was, hadden we geen twijfels. De interesse van RTL kwam ook nog eens goed uit.’’
En Palmers ontvouwt dan zijn visioenen: een prijzenpot in de richting van 150 miljoen euro en een hit bij Netflix, Disney, Videoland of wie dan ook. ,,Het is een competitie die draait om ondernemerswaarde van een startup of scale-up en geld, héél veel geld. Je laat zien hoe al dat geld wordt opgehaald. Het geheel mag wel iets luchtiger, want de net vertoonde serie was misschien wel te serieus.’’ Het moet niet het zoveelste programma zijn, valt Nauw hem bij. Het moet prikkelend zijn, meer gericht op de ondernemerservaring. De consument met een zakelijk profiel moet de doelgroep zijn, betoogt Palmers.
De afgelopen weken werd de nieuwe uitvoering van de YBA uitgezonden via RTL Z en Videoland. Meer dan 100.00 mensen keken er naar. Beide mannen zien nog flink wat verbeterpunten. Thomas Nauw: ,,In voorgaande jaren zorgde Jort Kelder voor zijn eigen toontje. Nu hebben we minder tijd voor een uitzending en geen publiek.’’ Palmers vult aan: ,,Daarom wordt er flink geknipt in de opnames. Dit was een pilot, een leertraject.’’ Beiden constateren ook dat de sfeer in het nieuwe format veel afstandelijker is. Thomas Nauw: ,,Winnen in een zaal vol publiek is heel anders.’’ Niels Palmers haakt daarop in: ,,Als de winnaar nu bekend wordt gemaakt, stellen we koeltjes vast: het staat erop. Met publiek erbij heb je een staande ovatie van 800 man. Dat is een heel andere impact en duurt ook veel langer.’’
De stappen die nu gezet gaan worden, brengen een kostenplaatje mee. Er is veel meer geld nodig en Palmers acht de kans klein om dat geld alleen in Noord-Nederland op te halen. ,,Omdat er voor meer dan een half miljard euro op het podium staat, zijn er partijen die ons graag in huis hebben’’, stelt Palmers vast. ,,We praten nu over een heel andere bedragen dan in de afgelopen jaren.’’ Met andere woorden, de YBA zit aan de grens van wat nog mogelijk is in Drenthe.
De YBA heeft Drenthe en Noord-Nederland al veel gebracht. Het is een imposant podium gebleken voor regionale startups en scale-ups, die in 2014 nog een nieuwe tak van bedrijvigheid vormden. Palmers zit aan tafel bij landelijke organisaties en heeft ervoor gezorgd dat de top van de nationale startups en scale-ups naar Drenthe kwam. ,,We hebben bovendien in 2017 Hardt Hyperloop op het podium gehad’’, weet Palmers. ,,Daar is de kiem gelegd voor een samenwerking met Hardt, waardoor er nu een testcentrum in Groningen komt. Een wezenlijke ontwikkeling voor Noord-Nederland.’’
De YBA kan een lijst van mooie winnaars overleggen. Media Distillery, BOTS en Code Sandbox gaan als een speer en de verwachting is dat we nog veel zullen horen van de partijen die dit jaar op het podium stonden. Palmers: ,,En vanaf nu gaan we grote stappen zetten. We leggen de lat over tien jaar tien keer zo hoog. Over twee tot drie jaar verwacht ik dat we uitzenden rond primetime op de nationale tv. En momenteel vinden we dat de winnaar een potentiële unicorn moet zijn. Over tien jaar moet dat een potentiële decacorn zijn, een bedrijf met een waarde van tien miljard.’’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.