Industry Wire

Geplaatst door Nedap

Zes risico’s die organisaties lopen met een verouderd toegangscontrolesysteem

Groenlo, 5 december 2022 – Op de automatische piloot kom je het kantoor binnen met een pasje, je scant je vingerafdruk of maakt met een ‘druppel’ de serverkast open. Dit zijn voorbeelden van fysieke toegangscontrole en die is regelmatig niet up-to-date bij bedrijven. Leveranciers melden het bijvoorbeeld niet wanneer een systeem verouderd is, om de klant niet te verliezen aan de concurrent. Wie niet update, kan flink in de problemen komen. Jeroen van Os van Nedap Security Management deelt zes risico’s die bedrijven lopen met een verouderd toegangssysteem.

Risico 1: Kritieke data en systemen liggen bloot
In de eerste plaats kan een verouderd systeem aanzienlijke veiligheids- en beveiligingsproblemen veroorzaken. Een verouderd systeem is namelijk veel kwetsbaarder voor diefstal van gegevens en ongeautoriseerde toegang. Denk hierbij aan vertrouwelijke informatie die in verkeerde handen valt. In veel gevallen opent dit probleem de deur voor criminelen, zodat zij gemakkelijk toegang krijgen tot belangrijke bedrijfssystemen.

Risico 2: Overtreden van wetgeving
Het niet naleven van wetgeving, doordat vertrouwelijke informatie lekt kan een bedrijf duur komen te staan. Met een verouderd systeem wordt het moeilijk om te voldoen aan de steeds strengere wetgeving, voorschriften en normen. Dit geldt vooral voor sectoren waar deze regels strikt moeten worden nageleefd, zoals in de financiële en chemische industrie.

Risico 3: Reputatieschade
Wanneer bekend wordt dat een bedrijf mensen, gegevens of eigendommen niet beschermt, kan dit leiden tot ernstige reputatieschade. Met name betrouwbaarheid en vertrouwen zijn twee elementen die cruciaal zijn voor het opbouwen en behouden van een bedrijfsimago. Het opbouwen van een goed imago is een uitdaging, maar het herstellen van beschadigd vertrouwen is nog moeilijker.

Risico 4: Irritatie bij medewerkers
Een systeem dat niet goed werkt, wekt irritatie op bij medewerkers. Werknemers kunnen het gevoel hebben dat ze risico lopen of dat ze onder te grote druk worden gezet om de veiligheidsnormen te handhaven met systemen die niet aan de normen voldoen. Daarom helpen effectieve beveiligingssystemen niet alleen om een bedrijf te beschermen – ze dragen ook bij aan het welzijn van het personeel. En je personeel binnenhouden is in deze tijd belangrijker dan ooit.

Risico 5: Slechte samenwerking en gemiste bespaarkansen
Een verouderd systeem groeit niet mee met nieuwe gebruikers, technologieën of werkmethoden. Als gegevens worden opgeslagen in verschillende systemen die niet communiceren, is het moeilijk voor teams om samen te werken. Als een manager bijvoorbeeld niet weet dat een kantoor op vrijdag meestal halfleeg is, kan hij of zij niet besparen op aspecten als horeca, verlichting, verwarming of airconditioning – terwijl je nu juist door de stijgende kosten naar manieren zoekt om te besparen.

Risico 6: Hogere kosten
Verouderde systemen vereisen vaak verdere investeringen om gebreken te compenseren. Daarnaast kan een verouderd systeem leiden tot hogere verzekeringspremies of problemen opleveren met betrekking tot verzekeringscompensatie in geval van een schadeclaim. Modernisering van een toegangssysteem kan de kosten minimaliseren en de kans op onverwachte financiële kosten verkleinen.

“Inzicht hebben in wie een locatie betreedt en wanneer dat gebeurt, is cruciaal. Zeker nu wetgeving strenger wordt, je door inflatie kosten wilt besparen en er grote personeelstekorten zijn. Bovendien is er door het hybride werken sinds de pandemie nog meer in- en uitloop, wat controle cruciaal maakt. Een up-to-date systeem is daarom belangrijker dan ooit, anders kan de veiligheid van mensen, goederen en locaties niet worden gegarandeerd. Als organisatie moet je je verantwoordelijkheid nemen om risico’s te verkleinen. Bij Nedap Security Management blijven we daarom continu innoveren en lanceerden we recent de zesde generatie van de AEOS-controllers. Updates zijn nodig om veiligheid te garanderen, en door de levensduur te verlengen, realiseren je een duurzamere bedrijfsvoering voor gebruikers”, aldus Jeroen.

BERICHT VOOR DE REDACTIE 

Over Nedap N.V.
Nedap richt zich op het ontwikkelen en leveren van Technology for Life: technologische oplossingen waarmee mensen prettiger en succesvoller kunnen werken. Nedap N.V. is met ruim 850 medewerkers wereldwijd actief. De onderneming is opgericht in 1929 en sinds 1947 beursgenoteerd aan Euronext Amsterdam. Het hoofdkantoor is gevestigd in Groenlo, Nederland.

Disclaimer
Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken en verwachtingen van de directie op basis van huidige inzichten en veronderstellingen die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico’s en onzekerheden. De feitelijke resultaten of gebeurtenissen kunnen hiervan afwijken door veranderingen in het economische klimaat, ontwikkelingen op specifieke markten, opdrachten van individuele klanten en/of andere ontwikkelingen.

Nedap aanvaardt geen enkele verplichting tot, of verantwoordelijkheid voor het bijwerken van de toekomstgerichte uitspraken die in dit document zijn opgenomen, ongeacht of deze verband houden met nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins, tenzij Nedap hiertoe wettelijk verplicht is.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht